قوس 03, 1398 11:11 Asia/Kabul
  •  چابهار دروازه توسعه اقتصادی افغانستان

سفیر افغانستان در ایران گفت: بندرچابهار،جنوب شرق ایران، با موقعیت مناسب و اتصال به آب‌های آزاد نقش بسیار مهمی در ترانزیت و حمل ونقل کالا بویژه برای افغانستان دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،«عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در ایران با سفر به بندر چابهار افزود: این بندر موقعیت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی، تجاری، بازرگانی و سیاسی بین ایران و افغانستان ایجاد کرده است.
لیوال با ابراز خرسندی از مسیر کوتاه بندر چابهار با افغانستان، گفت: محصولات کشاورزی، معادن و سایر کالاهای تولیدی افغانستان از طریق چابهار به کشورهای مختلف صادر می شود.
سفیر افغانستان در ایران همچنین با تاکید بر راه اندازی شعب بانک، تسهیل مبادلات بازرگانی، راه اندازی اتاق مشترک و حل مشکلات پیش رو، تصریح کرد: حل مشکلات سرمایه گذاران افغانستان در زمینه ورود و خروج، اقامت و در نظر گرفتن مشوق  برای حضور بیشتر تجار در چابهار ضروری است.
سفیر افغانستان در ایران در سفر سه روزه به استان سیستان و بلوچستان،جنوب شرق ایران، با حضور در چابهار با تجار، بازرگانان افغان دیدار و از کارخانه های تولیدی و خدماتی سرمایه گذاران افعانستان دیدن کرد.
بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد.
بندر چابهار به‌ سبب موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی همچون افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آبهای آزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کلیدواژه