افغانستان: آتش‌بس و روابط طالبان با کشورهای منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد
(last modified 1398-09-21T11:29:49+00:00 )
قوس 21, 1398 15:59 Asia/Kabul
  • افغانستان: آتش‌بس و روابط طالبان با کشورهای منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفت در دور جدید گفت‌وگوهای صلح، تامین آتش‌بس فراگیر و توضیح در مورد روابط طالبان با کشورهای منطقه دو موضوع جدیدی است که روی آن بحث صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فارس، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفت در دور جدید گفت‌وگوهای صلح، تامین آتش‌بس فراگیر و توضیح در مورد روابط طالبان با کشورهای منطقه دو موضوع جدیدی است که روی آن بحث صورت می‌گیرد.

ادریس زمان، گفت: «ما شاهد آغاز جدید گفت‌وگوها هستیم که در آن شرایط و چارچوب توافقنامه‌ای که نهایی شده بود یک بار دیگر به بحث گرفته می‌شود. در دور جدید گفت‌وگوها در مورد دو موضوع جدید هم با طالبان گفت‌وگو خواهد شد که شامل آتش‌بس فراگیر است و همچنین ما از طالبان در مورد روابط آنها با کشورهای منطقه توضیح نیاز داریم.

اتحادیه‌ اروپا نیز تاکید کرد که تلاش‌های یک‌جانبه راه‌ حل نیست و باید خواسته‌های تمام طرف‌ها در روند صلح در نظر گرفته شود.

پیری مایدون، سفیر اتحادیه‌ اروپا در افغانستان گفت: صلح باید همه‌جانبه باشد. این صلح در افغانستان، با افغان‌ها و برای افغان‌ها است. تلاش‌های یک‌جانبه خوب نیست. آقای خلیل‌زاد در آغاز کارش واضح ساخت که تا همه چیز نهایی نشده، هیچ چیز نهایی نیست و البته که همه چیز شامل توافق صلح میان حکومت افغانستان و شورشیان نیز می‌شود.

اما ظاهرا طالبان هنوز از تن دادن به این درخواست سرباز زده‌اند.

جلال الدین شینواری، دادستان پیشین رژیم طالبان می‌گوید که این گروه تا زمانی با دولت افغانستان آتش‌بس نخواهد کرد که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به نتیجه برسد.

همزمان با این، وزیر خارجه‌ آمریکا اعلام کرده که در دیدار با همتای روسی‌اش دو طرف تعهد کرده اند که برای جلو‌گیری از بدل نشدن افغانستان به پناه‌گاه امن تروریست‌ها از جمله داعش، متحدانه عمل کنند.

به نوشته تلویزیون یک، اما در قطر هنوز برای رسانه‌ها فضا ساکت است نه زلمی خلیل‌زاد و نه هم نمایندگان طالبان هیچگونه اطلاعات جدیدی را در دو روز گذشته با رسانه‌ها در میان نگذاشته‌اند.

کلیدواژه