احتمال تجدیدنظر ایران در سیاست‌های مهاجرتی و میزبانی از اتباع خارجی
(last modified 1403-07-28T14:37:43+00:00 )
میزان 28, 1403 19:07 Asia/Kabul
  • احتمال تجدیدنظر ایران در سیاست‌های مهاجرتی و میزبانی از اتباع خارجی
    احتمال تجدیدنظر ایران در سیاست‌های مهاجرتی و میزبانی از اتباع خارجی

رئیس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران گفت: در صورت مسئولیت ناپذیری جامعه جهانی در قبال پناهندگان، جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌ها و برنامه‌های مهاجرتی خود تجدیدنظر خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، نادر یاراحمدی که در صدر هیأتی برای شرکت در اجلاس کمیته اجرایی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد (آکسکام) به ژنو سوئیس سفر کرده است، با هدف تبیین انتظارات دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه پناهندگان، با فیلیپو گراندی کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد دیدار کرد.

در این دیدار که در حاشیه اجلاس آکسکام در ژنو برگزار شد، یاراحمدی ضمن قدردانی از حمایت‌های کمیساریا و تلاش‌های دفتر نمایندگی کمیساریا در تهران در حوزه پناهندگان گفت: افزایش جمعیت اتباع خارجی و فشار بر زیرساخت‌های آموزشی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی، بهداشتی-درمانی از یکسو و همخوانی نداشتن بودجه کمیساریا با نیازمندی‌ها و هزینه‌های پناهندگان در کشور از سوی دیگر موجب مشکلات زیادی شده است.

یاراحمدی گفت: کمتر از یک درصد هزینه‌های جاری پناهندگان در ایران را منابع بین‌المللی تامین می‌کند و امکان میزبانی بیشتر از اتباع افغانستانی برای ایران وجود ندارد و آنها باید به کشور خود بازگردند.

وی خطاب به گراندی افزود: اولویت کشور ما اسکان پناهندگان آسیب پذیر در کشورهای ثالث است و این در حالی است که با وجود قول جنابعالی در آخرین سفر خود به ایران (سال ۱۴۰۰) مبنی بر افزایش پناهندگان آسیب پذیر تحت پوشش بیمه، متاسفانه نه تنها افراد تحت پوشش افزایش پیدا نکرد، بلکه از ۱۲۰ هزار نفر به ۹۵ هزار نفر کاهش یافت.

یاراحمدی تاکید کرد: ضروری است کمیساریا در حمایت‌های خود در حوزه بهداشت و درمان پناهندگان به ایران تجدید نظر کند و حمایت‌ها به صورت محسوس افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت مسئولیت ناپذیری جامعه جهانی در قبال پناهندگان و تقسیم نشدن منصفانه بار میزبانی از آنان، جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌ها و برنامه‌های مهاجرتی خود تجدیدنظر خواهد کرد.

رئیس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تصریح کرد: باید توجه داشت مسائل سیاسی از جمله تحریم نباید حوزه فعالیت‌های بشردوستانه را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین با توجه به جدا بودن موضوعات بشردوستانه از مسائل سیاسی، جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با حامیان مالی برای حمایت از پناهندگان در کشور است.

وی اضافه کرد: با توجه به فشار مضاعف بر سیستم آموزشی کشور به دلیل تحصیل رایگان اتباع افغانستانی در ایران، ضروری است تا کمیساریا بودجه مربوط به پوشش هزینه‌های مربوط به تحصیل آنان از جمله ساخت مدرسه جدید، بهسازی و تجهیز مدارس و تأمین هزینه های معلم را افزایش دهد.

یاراحمدی اظهار داشت: برای تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی ۲۵ هزار کلاس درس نیاز است اما از سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون تنها ۲۱ مدرسه با حمایت کمیساریای پناهندگان در کشور ساخته شده است و این تعداد پاسخگوی نیازها نیست.

فیلیپو گراندی نیز در این دیدار با قدردانی از سیاست‌های ارزنده دولت جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات به پناهندگان در زمینه های مختلف آموزشی، بهداشت و درمان و... اذعان کرد: با افزایش تعداد اتباع افغانستانی شرایط دولت ایران سخت‌تر شده است در حالی که کمک‌ها متناسب با خدمات ارائه شده به پناهندگان در این ۴۰ سال نبوده است.

وی گفت: با وجود شرایط سخت جهان اطمینان می‌دهم که حتما به تلاش‌های خود برای جذب منابع ادامه خواهم داد و همه مسیرهای ممکن از جمله بخش خصوصی و توسعه محور را در نظر خواهم داشت.

هفتاد و پنجمین نشست سالانه کمیته اجرائی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (آکسکام) در مقر این سازمان در ژنو برگزار شد.

این نشست هر سال با حضور مقامات عالی رتبه کشورها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با پناهندگان برگزار می‌شود.

ورود یک میلیون تبعه افغانستان به ایران در مدت شش ماه

کلیدواژه