تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکا از افغانستان
(last modified 1398-09-24T04:31:09+00:00 )
قوس 24, 1398 09:01 Asia/Kabul
  •  تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکا از افغانستان

دولت آمریکا قصد دارد ظرف روزهای آینده برنامه خروج چهار هزار نیروی نظامی خود را از افغانستان اعلام کند.

شبکه ان.بی.سی نیوز بامداد یکشنبه به نقل از سه مقام دولت آمریکا گزارش داد که در پی خروج این چهار هزار نظامی، حدود هشت تا ۹ هزار نیروی دیگر در افغانستان باقی می‌مانند.

مقام‌های آمریکایی هنوز نگفته‌اند که روند خروج چهار هزار نیروی این کشور چه زمانی آغاز می‌شود اما آن را بخشی از عقب‌نشینی مرحله به مرحله آمریکا از افغانستان می‌دانند.

"مارک اسپر"، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته گفت: «حتی اگر طالبان درباره صلح مذاکره و توافق نکند، آمریکا نیروهایش را در افغانستان کاهش خواهد داد.»

اسپر در ماه اکتبر گفته بود که آمریکا می‌تواند شمار نیروهایش را به هشت هزار و ۶۰۰ نفر کاهش دهد بدون آنکه سلسله عملیات‌ ضد ترور ایالات متحده تحت تأثیر قرار گیرد.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ وعده داده بود به جنگ در افغانستان پایان داده و حضور نیروهای آمریکایی در خارج از این کشور را کاهش دهد.

از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۷۷۵ هزار نیروی آمریکایی به افغانستان رفته‌اند که در میان آنها برخی چندین بار به این کشور فرستاده شده‌اند.

بر اساس آمار وزارت دفاع آمریکا، از میان این نیروها حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر کشته و ۲۰ هزار و ۵۸۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت، موجب افزایش ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در این کشور شده است.

 

کلیدواژه