قوس 28, 1398 14:16 Asia/Kabul

مقام‌های محلی در ولایت غور در غرب افغانستان از کشته شدن بیش از ۵۰ تن از افراد مسلح مخالف دولت در نبردهای اخیر در این ولایت خبر داده و تاکید کرده ‌اند: ضربات جبران ناپذیری بر گروه طالبان وارد شده است.

«سمیع نژاد» سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت غور در گفت‌وگو با رادیودری  با بیان اینکه مواضع گروه طالبان  در روستای “سومک” دولتیار هدف بمباران سنگین قوای هوایی قرار گرفته و این منطقه به دست دولت افتاده است، اظهار داشت: زد و خوردها بار دیگر از حوالی شام گذشته آغاز و دیشب اوج حملات هوایی دولت بر گروه طالبان بوده است.

وی با اشاره بر اینکه عملیات نظامی زمینی و هوایی در این منطقه از ولایت غور که سال‌ها در تصرف طالبان مسلح بوده است، باعث کشته شدن شمار زیادی از افراد مسلح مخالف دولت شده و هنوز هم  اجساد طالبان در زیر آوارها باقی مانده‌است.

سمیع نژاد گفت: آمار ابتدایی حاکی از کشته شدن دستکم ۵۵ تن از افراد طالبان است اما به دلیل تخریب بخش‌های زیادی از روستای سومک که طالبان در آن‌ مناطق حضور داشتند احتمال افزایش کشته شدگان افراد تفنگدار مخالف دولت وجود دارد.

سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت غور ضمن اشاره بر اینکه هم اکنون هم بررسی منطقه از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی جریان دارد، خاطرنشان کرد: به صورت کلی «سومک» از وجود اعضای طالبان پاکسازی شده است.

این مقام امنیتی در غرب افغانستان هم چنان گفت: قبل از اجرای حملات هوایی، تمامی وسایل نقلیه مخالفان مسلح دولت برای جلوگیری از فرار آنان، منهدم شده بود.

سومک یکی از دو قرارگاه بزرگ طالبان در ولسوالی دولتیار است که نیروهای مشترک امنیتی با وجود راه اندازی عملیات‌هایی نتوانسته بودند آن را به تصرف خود درآورند.

سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت غور هم چنان نگاهی به عملیات جدیدی که به هدف پاکسازی بخش‌هایی از شاهراه غور – کابل صورت گرفته داشت و افزود: برعلاوه وارد شدن تلفات سنگینی بر گروه طالبان تاکنون برعلاوه روستای سومک ۱۵ قریه دیگر نیز از وجود طالبان پاکسازی شده‌است.

سمیع نژاد تصریح کرد: هم اکنون نیروهای مسلح امنیتی و دفاعی با پشتیبانی نیروهای مردمی در حال بررسی مناطق و خنثی‌ سازی ماین‌های کارگذاری شده از سوی طالبان هستند.

در همین حال از ولایت غور خبر میرسد که «ناصر خاضع» والی غور، «محمدامین احمدزی» فرمانده پولیس و «محمدسخی صبوریار» ولسوال مرغاب این ولایت به قریه سومک که اخیرا از تصرف طالبان خارج شده است سفر کرده و اوضاع را از نزدیک بررسی کردند.

سمیع نژاد سخنگوی پلیس ولایت غور گفت: والی و فرمانده پلیس به مردم اطمینان دادند که به طالبان اجازه نخواهند داد مجددا به این منطقه بازگردند.

در گزارشی که پلیس به والی غور ارائه کرد آمده است در جریان این عملیات به هیچ یک از غیر نظامیان آسیبی وارد نشده‌است.

عملیات نظامی با حضور نیروهای مشترک امنیتی با حمایت قوای هوایی در مسیر شاهراه غور به سمت کابل از یک هفته قبل آغاز شد وبا پاک‌سازی کامل چندین روستا بپایان رسید.

گزارش خبرنگار رادیودری:

 

کلیدواژه