جدی 05, 1398 13:55 Asia/Kabul
  • حکمتیار: نیروهای خارجی مانع تحقق صلح در افغانستان هستند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در همایش حزب وحدت اسلامی این کشور نیروهای خارجی در این کشور را عامل اصلی ادامه جنگ در افغانستان و تحقق نیافتن صلح در این کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، «گلبدین حکمتیار»، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در همایش حزب وحدت اسلامی این کشور نیروهای خارجی در این کشور را عامل اصلی ادامه جنگ در افغانستان دانست.

وی گفت: تمامی احزاب افغانستان باید به توافق برسند که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند، چراکه با حضور نیروهای خارجی در افغانستان، صلح در کشور ناممکن است و هیچ حزب سیاسی در افغانستان نباید بر حضور نیروهای خارجی اصرار داشته باشد.

حکمتیار افزود: ‏حکومت فعلی عامل اصلی ادامه جنگ است. مردم افغانستان می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، صلح بدون تشکیل یک حکومت موقت قابل قبول همه اطراف ممکن نیست.

وی از جامعه جهانی خواست تا به مردم افغانستان اجازه دهد سرنوشت خود را تعیین کنند.

رهبر حزب اسلامی افغانستان خواستار آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شد و گفت: با حضور نیروهای خارجی، انتخابات عادلانه و شفاف در افغانستان امکان پذیر نیست.

حکمتیار افزود: آنهایی که در گذشته علیه شوروی می‌جنگدیدند مورد حمایت قرار گرفتند اما  همان افراد که امروز علیه ناتو که همانند شوروی یک اشغالگر است مبارزه می‌کنند، تروریست نامیده می‌شوند.

وی کمیسیون مستقل انتخابات را به «کلاهبرداری» متهم کرد و آن را «کمیسیون غیر مستقل» نامید.

رهبر حزب اسلامی افغانستان تصریح کرد: ما خواستار «انتخابات مجدد» در 2400 محل رای گیری هستیم که جزئیات رأی‌دهندگان در آن مفقود شده است.

وی تصریح کرد: 19 سال گذشته نشان داده است که هر انتخابات بدتر از انتخابات قبلی است. ما باید دولت را به دولتی تغییر دهیم که برای همه قابل قبول باشد و صلح در افغانستان بدون تشکیل دولت موقت ممکن نیست.

حکمتیار با انتقاد از دخالت خارجی‌ها در امور افغانستان گفت: «خارجی‌ها در افغانستان تصمیم نهایی را می‌گیرند. ما می‌خواهیم آزاد باشیم، ما بندگی نمی‌خواهیم».

کلیدواژه