آغاز بررسی شکایات‌ انتخاباتی در سراسر افغانستان
(last modified 1398-10-09T14:26:26+00:00 )
جدی 09, 1398 18:56 Asia/Kabul
  • آغاز بررسی شکایات‌ انتخاباتی در سراسر افغانستان

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید که مرحله بررسی شکایات انتخاباتی در همه‌ ولایات‌ این کشور فردا (سه‌شنبه، دهم جدی) آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، زرمینه کاکر، معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان، به روزنامه ۸صبح گفت که روند دسته‌بندی شکایت‌ها روز دوشنبه، نهم جدی، در همه‌ی ولایت‌ها پایان یافته است و به دنبال آن این نهاد مرحله بررسی شکایت‌ها را آغاز می‌کند.

معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان گفت که ۱۶ هزار و ۵۰۰ شکایتی که در مرکز و ولایت‌ها ثبت شده بود، در 16 دسته از لحاظ موضوعی بخش‌بندی شده است.

تفاوت آرای بایومتریکی با فرم نتایج، افزایش آرا به نفع یک یا چند نامزد، کاهش آرا به نفع یا ضرر یک یا چند نامزد، شمارش آرای یک نامزد برای نامزد دیگر، استفاده رأی پیش از وقت، استفاده رأی بعد از وقت، آرای بدون مشخصات بایومتریکی، ابطال آرای یک محل بدون دلیل، مفقود شدن فرم نتایج،‌ تغییر در فرم نتایج بعد از بازشماری آرا، آرای مشکوک، شکایات ناشی از دستگاه بایومتریک، شکایات غیرموجه یا غیر قابل سمع، جانب‌داری کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات در جریان بازشماری آرا و بازشماری آرا در غیاب ناظران از مواردی است که در رابطه با آن شکایت درج شده است.

زرمینه کاکر در مورد این‌که شکایت‌های ثبت شده تا چه حد روی نتیجه ابتدایی انتخابات تأثیر می‌گذارد، جزییات نداد و آن را پیش از وقت خواند.

به گفته او، کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از بررسی و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی مطابق مراحل قانونی، تصمیم‌اش را در این مورد همگانی خواهد کرد.

از اعلام نتیجه ابتدایی که در رابطه با آن ۱۶ هزار و ۵۰۰ شکایت به ثبت رسیده است، حدود هشت روز می‌گذرد و تاکنون مرحله بررسی آغاز نشده است. احتمال این‌که روند بررسی و رسیدگی به این شکایت‌ها به طول بینجامد، متصور است.

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان پرشمار بودن شکایت‌ها را غیرقابل انتظار می‌خوانند، اما تأکید دارند که رسیدگی به شکایات را در زمان تعیین شده‌ آن انجام خواهند داد.

برای بررسی شکایات انتخاباتی، ۱۵ روز کاری در نظر گرفته شده است.

کلیدواژه