جدی 25, 1398 19:26 Asia/Kabul
  • انتقاد از نگاه ابزاری رئیس جمهوری آمریکا به صلح افغانستان
    انتقاد از نگاه ابزاری رئیس جمهوری آمریکا به صلح افغانستان

استاد دانشگاه و آشنا به امور سیاسی افغانستان گفت، "دونالدترامپ" رئیس جمهوری آمریکا بیش از آنکه سیاست‌مدار باشد، شخصیتی تاجرپیشه دارد.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، "سخی منیر" استاد دانشگاه و آگاه مسایل سیاسی افغانستان روزچهارشنبه با بیان اینکه ترامپ محاسبۀ سیاسی و نظامی را با دخل و خرج می‌سنجد گفت: جدا از پیش‌شرط‌ های جدید آمریکا، گفت وگوها میان این کشور با طالبان وضعیت پیچیده‌ای به خود گرفته و به همین دلیل نمی‌تواند به نفع جریان آسان‌سازی صلح در افغانستان باشد.

این استاد دانشگاه با انتقاد از مقامات دولت افغانستان نیز افزود، این حکومت نسخه‌ای برای صلح ندارد، بهمین خاطر، آمریکا با استفاده از این خلاء ، تلاش می‌کند که مسیر صلح را به سوی منافع کلی خود سوق دهد. 

درهمین حال، "ناجیه انوری" سخنگوی وزارت صلح افغانستان نیز گفت: پیشنهاد پیش‌شرط های جدید آمریکا به طالبان واضح و روشن نبوده و از طرف منابع رسمی منتشر نشده است، لذا قابل بحث از سوی این وزارت نیست.

این اظهارات درحالی است که "گلبدین حکمتیار" رییس حزب اسلامی افغانستان دیروز سه شنبه گفت: پیش‌شرط های جدید آمریکا مبنی بر قطع رابطۀ طالبان با ایران درخصوص صلح وهمچنین حفظ بخشی از نیروهای آمریکایی در افغانستان بعداز توافق‌نامۀ به اصطلاح صلح، روند گفت وگوها را پیچیده‌تر می‌کند.

کلیدواژه