میزان 15, 1395 19:39 Asia/Kabul

مصاحبه با الحاج نظری  ترکمن عضو پارلمان و نماینده ولایت کندز در شورای ملی افغانستان

سؤال:جناب آقای نظری وضعیت مردم در ولایت کندز چگونه است؟

جواب:مردم در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و از امکانات عادی مانند آب و نان و برق محروم هستند.بازار تعطیل است و مغازه ها همه بسته هستند.

س:بنظر شما چه عواملی باعث درگیری جدید و ورود طالبان به شهر کندز شد؟

ج:بنظر بنده ارگانها و مسؤلان امنیتی بی پروایی کردند،قبل از اینکه ولسوالیهای دوردست این ولایت تصفیه می شد باید اطراف شهر کندز تصفیه میشد.بارها ما نمایندگان مردم دسته جمعی رفتیم و با ارگانهای امنیتی بحث و گفتگو کردیم ولی متأسفانه هیچگونه اعتنایی نکردند و فقط داخل همان کمربندی که چهار طرف شهر کندز هست را تصفیه کردند و فکر کردند که همه جا را تصفیه کردند.طالبان در یک یا دو کیلومتری کندز حضور داشتند و منتظر بودند در یک فرصت مناسب وارد این شهر شوند که متأسفانه این فرصت پیش آمد و این اتفاق افتاد.

س:اکنون وضعیت چگونه است؟آیا جنگ در جریان است؟طالبان در چه نقاطی قرار دارند و نیروهای دولتی در کجا حضور دارند؟

ج:طالبان در نوآباد،خواجه مشهد و بندرخان آباد قرار دارند البته امروز نیروهای دولتی پیشروی هایی داشتند و مناطق اسپین زر ،پخته بازار و بندر امام را تصفیه کردند.

س:با توجه به آگاهی و شناختی که شما از وضعیت منطقه دارید از دولت چه میخواهید و دولت چه کاری میتواند انجام دهد که امنیت و آرامی به کندز برگردد؟

ج:ما از دولت میخواهیم که عملیاتهای گسترده و دوام دار را شروع کنند و تا زمانیکه که کل گروه طالبان را از بین نبردند دست از کار نکشند متأسفانه همیشه چند روزی عملیات انجام میدهند و بعد از اینکه داخل کمربند را تصفیه کرد دوباره عقب نشینی میکنند و می آیند در میدان هوایی و طالبان دوباره جان میگیرند و دوباره حمله میکنند و در این میان ضرر اصلی را مردم منطقه می بینند.

س:از مقامات بلند پایه دولتی خصوصاً از نیروهای نظامی چه شخصیتهایی در کندز حضور دارند و مردم چقدر به برگشت امنیت و شرایط عادی امیدوارند؟

ج:جنرال صاحب مراد علی مراد و جنرال جلال یفتلی هر دو در کندز حضور دارند.اوضاع مردم بسیار بحرانی است خیلی از اطفال شیر برای خوردن ندارند،شفاخانه ها تعطیل است و تنها شفاخانه دولتی باز است که پرسنل آن هم یا گریختند و یا از ترس سر کار نمی آیند،زخمی و شهید بسیار داریم و باید به این اوضاع سریعاً رسیدگی شود.