دلو 14, 1398 14:28 Asia/Kabul
  • آمریکا خواهان تضمین طالبان برای کاهش خشونت در افغانستان شد

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه از طالبان خواستار مدارکی قابل اثبات مبنی بر توانایی و اراده این گروه برای کاهش خشونت پیش از امضای توافق صلح در افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه پامپئو که در کنفرانس خبری با همتای ازبکستانی خود سخنرانی می‌کرد، گفت: ما بروی طرح صلح و آشتی ملی در افغانستان در حال کار کردن هستیم  و در گذشته نیز به یک توافق نزدیک بودیم، اما در آن زمان طالبان نه اراده و نه توانایی کاهش خشونت را نداشت. 

وی ادامه داد: ما در حال حاضر از طالبان درخواست کردیم تا مدارکی قابل اثبات برای توانایی و اراده این گره در کاهش خشونت، کاهش تهدیدات علیه مردم و همچنین تمایل به گفتگوهای بین الافغانی را نشان دهند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: ما امیدواریم که به این موارد با طالبان برسیم، اما در حال حاضر این اقدامات صورت نگرفته و کار بروی این موضوعات ادامه دارد. 

اظهارات پامپئو در حالی مطرح می‌شود که  خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان به کابل سفر کرده و با مقامات این کشور گفتگو و رایزنی کرده است. 

خلیلزاد در این سفر تاکید کرد: پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده و ما امیدواریم که به یک درک قابل ملاحضه در مورد کاهش خشونت با طالبان برسیم. 

پیش از این مذاکرات آمریکا و طالبان با عدم پذیرش آتش‌بس از سوی طالبان متوقف شده و طالبان پیشنهاد کاهش خشونت در افغانستان را مطرح کرده، موضوعی که دولت افغانستان به شدت با آن مخالفت کرده است. 

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارد که حتی با وجود توافق صلح با آمریکا، نباید منتظر پایان جنگ در افغانستان باشیم و آشتی ملی نیازمند اجماع داخلی و منطقه ای دارد. 

کلیدواژه