کشته و زخمی‌شدن 10 هزار غیرنظامی طی سال 2019 در افغانستان
(last modified Tue, 04 Feb 2020 09:11:28 GMT )
دلو 15, 1398 13:41 Asia/Kabul
  • کشته و زخمی‌شدن 10 هزار غیرنظامی طی سال 2019 در افغانستان
    کشته و زخمی‌شدن 10 هزار غیرنظامی طی سال 2019 در افغانستان

بر اساس آمار کمیسیون حقوق بشر در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی در افغانستان کشته و یا زخمی شده‌اند.

به گزارش  خبرگزاری فارس، «نعیم نظری» عضو کمیسیون حقوق بشر، امروز ‌سه شنبه (۱۵ دلو) در یک نشست خبری گفت که سال گذشته میلادی از خونین‌ترین سال‌ها برای غیرنظامیان افغان بود که در آن ۱۰ هزار و ۷۷۲ غیرنظامی کشته یا زخمی شده‌اند. به گفته وی از این میان، تعداد کشته‌شده‌ها به ۲۸۱۷ نفر و تعداد زخمی‌ها به ۷۹۵۵ نفر می‌رسد.

وی افزود: این آمار در مقایسه با سال ۲۰۱۸ میلادی کاهشی ۷ درصدی را نشان می‌دهد. به گفته نظری آمار قربانیان سال ۲۰۱۸ میلادی که در کمیسیون حقوق بشر ثبت شده‌بود به ۱۱ هزار و ۶۱۱ نفر می‌رسید که در  ۳۲۷۷ کشته و ۸۳۳۴ زخمی شدند.

این عضو کمیسیون حقوق بشر در ادامه افزود: عامل ۷۱ درصد تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۹ مخالفان دولت بوده‌اند. به گفته وی، نیروهای دولتی نیز عامل تلفات ۱۶ درصد تلفات غیرنظامیان بوده و همچنین گروه داعش مسؤول ۱۴ درصد تلفات بوده‌اند.

بر اساس آمار کمیسیون حقوق بشر، در سال گذشته میلادی تلفات کودکان افزایش داشته و به ۲۶۹۶ کشته و زخمی می‌رسد، در حالی ‌که  در سال ۲۰۱۸ آمار تلفات کودکان به ۲۶۹۰ نفر می‌رسید.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرده‌بود که افغانستان در سال گذشته میلادی، مرگبارترین کشور جهان براى کودکان بوده‌ است.

به گزارش این سازمان، طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۲۴۰۰ کودک جان باخته یا زخمی شده‌اند.

کلیدواژه