دلو 17, 1398 12:31 Asia/Kabul
  • شیوع یک بیماری در بدخشان جان ۲۳ کودک را گرفت

شماری از اعضای شورای ولایتی بدخشان می‌گویند که در نتیجه شیوع یک نوع بیمای مانند سینه‌پهلو ۲۳ کودک زیر سن ۵ سال در ولسوالی یمگان ولایت بدخشان در چهار روز گذشته جان داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «احمد جاوید مجددی» یک عضو شورای ولایتی بدخشان به رادیو آزادی گفت: در نتیجه شیوع یک نوع بیماری مانند سینه‌پهلو و سرماخوردگی همراه با تب شدید ۲۳ کودک زیر ۵ سال در ولسوالی یمگان ولایت بدخشان در چهار روز جان داده‌اند.

به گفته مجددی، ۱۰ کودک در روستای «نیش» و ۱۳ کودک دیگر در روستای «دشت» منطقۀ اوشنگان این ولسوالی جان باخته‌اند.

این عضو شورای ولایتی می‌گوید که هنوز علت بروز این بیماری شناخته نشده است، اما مردم محل می‌گویند که این بیماری با علایم شبیه سینه‌پهلو و تب شدید بوده و در یک روز چند کودک در اثر آن جان باختند.

عبدالبصیر و فیض‌الله دو تن از اهالی ولسوالی یمگان می‌گویند: این بیماری ابتدا تب شدیدی دارد و پس از چند ساعت باعث مرگ کودکان می‌شود.

به گفته آن‌ها، چهار روز از شیوع این بیماری می‌گذرد، اما مقام‌های محلی اقدامی برای تشخیص و جلوگیری آن نکرده‌اند.

مسئولان اداره بهداشت بدخشان اما می‌گویند که آنان تیم‌های بهداشتی و داروی لازم را به محل فرستاده‌اند تا بیماران را از نزدیک زیر بررسی و مراقبت‌های درمانی داشته باشند.

«نور خاوری» رئیس اداره بهداشت بدخشان در این باره گفت: به دلیل دوری راه و عدم پوشش شبکه‌های مخابراتی تا هنوز آمار دقیق قربانیان این بیماری در دست نیست، به گفته وی، این بیماری از جمله بیماری‌های تنفسی است که همه ساله به دلیل سردی هوا در بدخشان شیوع پیدا می‌کند.

کلیدواژه