دلو 21, 1398 15:04 Asia/Kabul
  • پاکستان میزبان کنفرانس آوارگان افغان
    پاکستان میزبان کنفرانس آوارگان افغان

دولت اسلام‌آباد اعلام کرد، پاکستان در آینده نزدیک میزبان کنفرانسی بین‌المللی به مناسبت حضور چندین دهه‌ای صدها هزار آواره افغان در این کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد، این کنفرانس تحت عنوان "۴۰ سال حضور آوارگان افغان در پاکستان: شراکتی جدید برای همبستگی" ، در تاریخ 28 و 29 دلو در اسلام‌آباد با همکاری کمیسیونرعالی آوارگان سازمان ملل برگزار می‌شود.

طبق این گزارش، مراسم افتتاحیه کنفرانس با حضور "عمران خان" نخست‌وزیر پاکستان برگزار و "فیلیپو گراندی"  کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور آوارگان در کنار وزیران و مقام‌های ارشدی حدود ۲۰ کشور که از آوارگان افغان حمایت می‌کنند، حضور خواهد داشت.

دربیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است، این کنفرانس در یک برهه مهم برگزار می‌شود، زمانی که تلاش‌ها در تحکیم صلح در افغانستان جان می‌گیرد. 

حدود ۲.۵ میلیون آواره افغان با اوراق هویتی و بدون آن، در پاکستان حضور دارند که اکثر آنها در استان "خیبر پختون‌خوا" و بلوچستان پاکستان که هم‌مرز افغانستان است، زندگی می‌کنند.

"پس از اشغال افغانستان از سوی ارتش سرخ شوروی و ادامه ناآرامی ها از حضور طالبان و همچنین حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان طی چهار دهه گذشته، میلیونها تن از مردم این کشور از بیم جان خود مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

بیشتر این آوارگان به دلیل اشتراکات فرهنگی و دینی ایران و پاکستان را برای اقامت برگزیدند.

براساس گزارش ها ایران و پاکستان پذیرای حدود 5 میلیون پناهجوی افغانی و این امر هزینه های هنگفتی را به دوکشور تحمیل کرده است".

کلیدواژه