آمادگی افغانستان برای بازگشت مهاجران از ایران و پاکستان پس از توافق صلح
(last modified 1398-11-23T10:29:02+00:00 )
دلو 23, 1398 14:59 Asia/Kabul
  • آمادگی افغانستان برای بازگشت مهاجران از ایران و پاکستان پس از توافق صلح
    آمادگی افغانستان برای بازگشت مهاجران از ایران و پاکستان پس از توافق صلح

وزارت امور مهاجران افغانستان اعلام کرد طرح پنج‌ ساله‌ای را برای بازگشت میلیون‌ها مهاجر افغان پس از "تأمین شدن صلح" از ایران و پاکستان آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس،  «عبدالباسط انصاری» سخنگوی وزارت مهاجران افغانستان در این باره گفت: در صورت تامین صلح در این کشور، بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ میلادی حدود پنج میلیون مهاجر افغان از ایران و پاکستان به این کشور بازگردانده می‌شوند.

انصاری تاکید کرد: همکاران بین‌المللی افغانستان تعهد کرده‌اند تا در بازگشت و ادغام مهاجران، دولت این کشور را همکاری کنند.

سخنگوی وزارت مهاجرین افغانستان تصریح کرد که با در نظر داشتن احتمال تامین صلح در این کشور باید آمادگی‌های کامل برای بازگشت مهاجرین گرفته شود.

وی گفت: براساس صحبت‌های که از طرف جامعه جهانی و دولت افغانستان جریان داشته و نشست‌های که با جناح‌های مختلف صورت گرفته، امید داریم در آینده نه چندان دور شاهد بازگشت خیل عظیمی از مهاجران باشیم که به دلیل جنگ و ناامنی کشور را ترک کردند.

پیش از این «سیدحسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجران افغانستان نیز گفته بود این نهاد در صورت تامین صلح، برای پنج میلیون مهاجر برنامه ای را تدوین کرده و سالیانه 500 هزار نفر به کشور باز خواهند گشت.

براساس آمار وزارت مهاجران افغانستان در حال حاضر حدود ۲ میلیون مهاجر افغان در پاکستان و بیش  از دو و نیم میلیون دیگر در ایران زندگی می‌کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در ۳۰ جوزا سال جاری شمسی اعلام کرد که در شش ماه اول سال گذشته میلادی بیش از ۱۱۰ هزار افغان‌ از ایران و حدود دو هزار و ۲۲۵ افغان دیگر از پاکستان به این کشور عودت داده شدند.

همچنین براساس آمار این نهاد بیش از ۸۰۰ افغان مهاجر دیگر در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی از کشورهای اروپایی به افغانستان برگشته‌اند.

کلیدواژه