سرطان 31, 1395 18:54 Asia/Kabul
  • دیدار فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان با جنرال راحیل شریف

فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان و فرمانده نیروهای خارجی مستقر در افغانستان در دیدار در راولپندی ، درباره شیوه های مناسب برای مدیریت مرزمشترک پاکستان وافغانستان تبادل نظر کردند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان و فرمانده نیروهای خارجی مستقر در افغانستان دیدار کردند.

جنرال راحیل شریف فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان و جان نیکلسون فرمانده نیروهای خارجی مستقر در افغانستان در دیدار در راولپندی ، درباره شیوه های مناسب برای مدیریت مرزمشترک پاکستان وافغانستان تبادل نظر کردند.

روند صلح افغانستان نیز از دیگر موضوعات گفتگوی شریف و نیکلسون بود. جان نیکلسون در این دیدار از تلاش های پاکستان در مقابله با تروریسم قدردانی کرد.

فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان هفته گذشته به پاکستان رفت و در دیدار با جنرال راحیل شریف ، جزئیات کشته شدن عمر خلیفه منصور مغز متفکر حمله تروریستی دسامبر 2014 به یک مدرسه نظامی در شهر پیشاور پاکستان را به اطلاع وی رساند.

دیدار های فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان از پاکستان و گفتگو با مقامات مختلف این کشور در چارچوب افزایش هماهنگی ها با اسلام آباد در خصوص جنگ در افغانستان و مباحث مرتبط با آن انجام می شود. مذاکرات جنرال راحیل شریف و جان نیکلسون برای یافتن راه مناسب مدیریت مرز مشترک افغانستان و پاکستان ناشی از تنش های اخیر دو کشور در این زمینه است که حتی موجب بسته شدن موقت مرز مشترک تورخم شد.

مناقشه کابل و اسلام آباد در خصوص تنش های مرزی ناشی از مسائل مختلفی همچون پیشروی نظامیان پاکستان به داخل مرز افغانستان،موشک پراکنی ازخاک پاکستان به برخی مناطق مرزی افغانستان و ساخت تاسیسات نظامی توسط ارتش پاکستان در نقاط مرزی است. البته در این نزاع مرزی افغانستان و پاکستان،فرماندهی ارشد نیروهای خارجی در افغانستان هم درخصوص عدم کنترل مرزهای مشترک توسط اسلام آباد به دلیل آنچه ورود تروریست ها از خاک پاکستان به افغاستان خوانده شده،به شدت نگران است.

از نظر آمریکا و ناتو،مهمترین تهدید برای برنامه نظامیان خارجی در خصوص مهار تروریسم در افغانستان ، کنترل نشدن مرزهای مشترک توسط پاکستان است. درمقابل پاکستان هم معتقد است که عملیات ضد تروریستی ارتش این کشور در مناطق قبایلی به دلیل فرار تروریست ها به افغانستان و عدم کنترل مرزهای مشترک توسط کابل ، آسیب جدی دیده است.

دولت و ارتش پاکستان امیدوارند با رایزنی با فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان،نقش نظامیان آمریکا و ناتو در کنترل مرزهای مشترک افزایش پیدا کند. کارشناسان می گویند اگر راه مناسبی برای مدیریت مطلوب مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان پیدا بشود،ضمن کاهش منازعه بین دو کشور در این زمینه ، روابط پاکستان با آمریکا هم در بخشی از مسئله مبارزه با تروریسم بهبود خواهد یافت.

علاوه بر این،انسداد موثر مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان ،موجب خواهد شد تا امکان تردد تروریست ها بین این دو کشور بشدت محدود بشود. چنانچه افغانستان و پاکستان بتوانند راهی برای همکاری مشترک در تامین امنیت مرزهای مشترک پیدا کنند،در سایر مسائل مورد اختلاف دو کشور زمینه برای تفاهم و حل آنها فراهم می شود.

 

 

کلیدواژه