دلو 26, 1398 16:01 Asia/Kabul
  • عبدالله: پیامدهای حضور شوروی سابق هنوز هم در افغانستان پیدا است
    عبدالله: پیامدهای حضور شوروی سابق هنوز هم در افغانستان پیدا است

رئیس اجرایی دولت افغانستان گفت: شوروی سابق اگرچه با شکست افغانستان را ترک کرد اما پشت سر خود مصیبت‌های فراوانی به جا گذاشت.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، رئیس اجرایی دولت افغانستان با انتشار پیامی به مناسبت ۲۶ دلو ، ‌سالروز خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان گفت: پیامدهای حضور شوروی سابق هنوز هم در افغانستان پیدا است.

وی اظهار داشت: ۲۶ دلو، پایان یک دوره سیاه و تاریک در تاریخ کشورمان است؛ در این روز نیروهای قشون سرخ شوروی در برابر اراده و عزم مردم مجاهد افغانستان تسلیم شده و با سرافگندگی کشور را ترک کردند.

عبدالله افزود: نیروهای قشون سرخ در ششم جدی ۱۳۵۸ به کشور هجوم آورده و رژیم دست نشانده خویش را به قدرت رساندند. پس از آن، رژیم کمونیستی به کمک تجهیزات این نیروها از هیچ جنایت ضد بشری و نقض قوانین بین‌المللی دریغ نورزید.

رئیس اجرایی دولت افغانستان بیان داشت: قشون ۱۲۰ هزار نفری شوروی سابق، مجهز به پیشرفته‌ترین جنگنده‌های نظامی و سلاح‌های مدرن بود اما با مبارزه سرسختانه و شجاعانه ملت ما مواجه شدند؛ این ایستادگی و مقاومت در تاریخ مبارزات آزادی‌خواهانه ملت‌ها کم‌نظیر بود. در نهایت، نیروهای شوروی سابق پس از ۱۰ سال جنگ و ویرانی در برابر جهاد و مقاومت مردم افغانستان شکست را پذیرفته و با ندامت، تلفات و خسارات هنگفت، افغانستان را ترک کردند.

عبدالله با بیان اینکه جهاد و مقاومت مردم افغانستان مناسبات حاکم بین‌المللی را برهم زد و راه را برای آزادسازی سایر ملت‌های محروم باز کرد افزود: متاسفانه در دوره اشغال ۱۰ ساله، افغانستان به ویرانه مبدل شد. بیش از یک میلیون تن شهید، ده‌ها هزار تن معلول و میلیون‌ها تن دیگر مجبور به مهاجرت به کشورهای خارجی گرديدند.

به گفته وی، قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق اگرچه با ناکامی و شکست افغانستان را ترک کرد اما پشت سر خود، ویرانی‌های عظیم و مصیبت‌های فراوانی به جا گذاشت.

عبدالله عبدالله تاکید کرد: پیامدهای حضور نیروهای اشغالگر شوروی سابق هنوز هم در افغانستان پیدا است. فرهنگ سنت کودتا و حضور تروریسم در زمان اشغال اساس‌گذاری شد و سبب ادامه جنگ و خشونت در کشورمان گردید.

رئیس اجرایی دولت افغانستان ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های جاری در راستای تامین صلح، زمینه را برای پایان جنگ چهل ساله و قطع خشونت‌ها فراهم سازد تا ملت ما به آرامش و توسعه دست یابد.

کلیدواژه