حوت 03, 1398 19:28 Asia/Kabul
  • برخی شخصیت‌های سیاسی افغانستان خواستار تشکیل حکومت «فراگیر» شدند
    برخی شخصیت‌های سیاسی افغانستان خواستار تشکیل حکومت «فراگیر» شدند

شماری از رهبران احزاب و شخصیت‌های سیاسی افغانستان در بیانیه‌ای 6 بندی اعلام کردند نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرند و باید یک حکومت «فراگیر» تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس،این بیانیه یک روز پس از نشست شماری از رهبران احزاب و شخصیت‌‌های سیاسی افغانستان با عبدالله عبدالله، یعنی امروز (شنبه، ۳حوت) صادر شد.

این سیاسیون، از کشورهای منطقه و جهان نیز خواستند‌ که نباید از نتیجۀ انتخابات که به گفتۀ آنان تقلبی است، حمایت کنند.

در بخش دیگری از بیانیه، آمده‌است که برای به نتیجه رساندن صلح باید گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز شود.

در این نشست که روز گذشته (جمعه، ۲حوت) در کابل برگزار شد، عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه، حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، محمد محقق، معاون دوم ریاست‌اجراییه، کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح، صلاح الدین ربانی، وزیر پیشین خارجه، باتور دوستم، پسر ژنرال عبدالرشید دوستم و عضو مجلس نمایندگان است و انوارالحق احدی حضور داشته‌اند.

این نشست در پی نپذیرفتن نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی عبدالله عبدالله، برگزار شده‌است. روز گذشته، کریم خلیلی، گفت که تیم انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی به رهبری عبدالله و سیاسیون در حال رأیزنی برای ایجاد کابینۀ حکومت جدید هستند.

عبدالله ساعاتی پس از اعلام شدن نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت که خودش یک حکومت «فراگیر» را ایجاد می‌کند.

به گفتۀ او، کمیسیون انتخابات تحت فشارهای سیاسی و مالی، نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری را به نفع اشرف غنی اعلام کرده‌است.

این در حالی است که امروز تیم انتخاباتی عبدالله برای ولایت سرپل سرپرست معرفی کرد و والی پنجشیر نیز با حمایت از عبدالله اعلام کرد که دیگر فرمان‌های غنی در پنجشیر اجرا نخواهد شد.

کلیدواژه