میزان 17, 1395 17:16 Asia/Kabul
  • تاکید بر تلاش های منطقه ای برای تحقق صلح در افغانستان

سفیر افغانستان در پاکستان بر ادامه تلاش های منطقه ای برای کمک به تحقق صلح در افغانستان تاکید کرد.

'عمر زاخیلوال' سفیر افغانستان در پاکستان گفت، یک 'رویکرد منطقه ای' در حمایت از صلح در افغانستان می تواند از جمله گزینه های بعدی برای تحقق این مهم در کشور باشد.

به گزارش ایرنا، وی درباره عملکرد گروه چهارجانبه صلح افغانستان متشکل از آمریکا، افغانستان، پاکستان و چین، گفت، این گروه پیشرفت هایی داشت اما نتوانست به نتایجی مطلوب دست یابد.

دور پنجم و آخرین دور از نشست های گروه چهارجانبه صلح افغانستان، روز 29 ثور 1395 به میزبانی اسلام آباد برگزار شد اما چهار روز بعد از انجام این دور از گفت و گوها، نیروهای آمریکایی، 'ملا اختر منصور' سرکرده وقت طالبان افغانستان را در منطقه ای در بلوچستان پاکستان هدف حمله هوایی قرار دادند که با کشته شدن وی، روند مذاکرات صلح، به طور کامل متوقف شد.

بسیاری از تحلیل گران پاکستانی معتقدند که حتی در صورت از سرگرفته شدن نشست های گروه چهارجانبه با حضور آمریکا، هیچ نقطه روشنی در روند این نشست ها برای کمک به صلح افغانستان دیده نمی شود.

کارشناسان و تحلیل گران مسائل افغانستان همچنین معتقدند ایران به عنوان یک بازیگر مهم منطقه ای و همسایه قدرتمند افغانستان و پاکستان که روابط دوستانه ای با هر دو کشور دارد، می تواند گزینه خوبی برای کمک به تحقق صلح در افغانستان باشد.

کلیدواژه