حوت 16, 1398 12:54 Asia/Kabul
  • واکنش پمپئو به صدور مجوز برای بررسی جنایات آمریکا در افغانستان

وزیر امور خارجه آمریکا به مجوز دیوان بین المللی کیفری درباره بررسی جنایات جنگی این کشور در افغانستان اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا، "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا بامداد جمعه در پیامی توئیتری مجوز دیوان بین‌ المللی کیفری برای تحقیق درباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را غیرقانونی و غیرموجه دانست.پمپئو همچنین گفت: آمریکا اقدامات لازم برای حفاظت از حاکمیت ملی خود و محافظت از  شهروندانش را انجام خواهد داد.

این در حالی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ضمن استقبال از این تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری، آن را گام مهمی برای عدالت در جنگ طولانی در این کشور ارزیابی کرده است.

قضات دیوان بین‌المللی کیفری روز پنج‌ شنبه اجازه آغاز تحقیقات درباره اتهامات جنایات جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان  را صادر کردند.

بر اساس حکم قضات تجدید نظر دادگاه قرار است درباره جرائم احتمالی که از اول مه 2003 در افغانستان انجام شده است و از جمله نقش احتمالی نظامیان آمریکایی حاضر در افغانستان در این جنایات، تحقیق شود.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور یورش بردند اما از آن زمان تاکنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در افغانستان رشد چشمگیری داشته است.

مقامات و مردم افغانستان بارها از ادامه حضور نظامیان خارجی به فرماندهی آمریکا در آن کشور انتقاد کرده و خروج آمریکایی ها را از افغانستان  خواستارشده اند.

کلیدواژه