حوت 18, 1398 15:33 Asia/Kabul
  • یوناما: زنان افغان در مذاکرات صلح مشارکت کامل داشته باشند

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که زنان افغان از نگاه سیاسی و اجتماعی دستکم گرفته شده و آنان در مقایسه با مردان سهم کمتری دارند و با انواع محرومیت‌ها رو به رو هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، یوناما در بیانیه خود اعلام کرد که باور دارد زنان افغان از نگاه اجتماعی و سیاسی دستکم گرفته می‌شوند. زنان افغان در مقایسه با مردان کمتر سهم دارند، انتخابات کمتری دارند، دسترسی کمتری به مراجع حقوقی رسمی دارند و با انواع و اقسام محرومیت‌ها روبرو هستند.

یوناما گفته است که امسال از هشتم مارچ روز جهانی زن با شعار جهانی «من نسل برابری هستم: به رسمیت شناختن حقوق زنان» با هدف منسجم ساختن تلاش‌های فردی و جمعی برای تبدیل تساوی جنسیتی و حقوق زنان به یک واقعیت زندگی گرامی داشته می‌شود.

در این بیانیه به نقل از یاماموتو آمده است که وی گفته است برای ایجاد یک جامعه صلح آمیز و فراگیر، ضروری است که زنان افغان به تعلیم و تربیت، خدمات بهداشتی و کار مناسب دسترسی داشته باشند و در تمام عرصه‌های سیاسی تصمیم‌گیری، از پارلمان تا میز مذاکرات صلح مشارکت کامل داشته باشند.

به گفته یاماموتو این وضعیت زنان افغان باید تغییر کند که در غیر آن به‌عنوان یک ملت این به نفع افغانستان نخواهد بود.

در این بیانیه آمده است انتظار می‌رود همراه با افزایش به رسمیت شناختن شامل ساختن زنان در هر مذاکرات رسمی صلح باعث مالکیت در سطح کشور و اجتماع با مشارکت معنادارشان همراه با دیگر اعضای جامعه در تصمیم‌گیری‌های سیاسی می‌شود.

ملل متحد در حالی خواهان نقش معنادار زنان افغان در گفتگوهای صلح افغانستان است که براساس توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان قرار است گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تا دو روز دیگر میان نمایندگان حکومت افغانستان و آن گروه آغاز شود.

کلیدواژه