حوت 19, 1398 15:24 Asia/Kabul

باوجود تلاش های گسترده ی سیاسیون افغانستان و نماینده ی ویزه ی امریکا در روند صلح افغانستان، زلمی خلیلزاد  برای  جلوگیری از برگزاری دو مراسم تحلیف در کابل، پایتخت افغانستان شاهد برگزاری مراسم تحلیف محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله بود.

به گزارش رادیو دری،  محمد اشرف غنی در جمع هزاران تن از هوادارانش با حضور در ارگ ریاست جمهوری به گونه ی رسمی در مراسم سوگند ریاست جمهوری شرکت کرد و  به پایبندی به تعهداتش به ملت افغانستان تاکید کرد.

در همین حال عبدالله عبدالله رقیب سرسخت اشرف غنی نیز با برگزاری مراسم تحلیفی جداگانه در قصر سپیدار خود را رییس جمهور منتخب افغانستان خواند و تیم رقیبش را یک بار دیگر به تقلب و نخلف از قانون اساسی و دیگر قوانین افغانستان متهم کرد .

لازم به ذکر است این که روز گذشته ارگ ریاست جمهوری و کاخ سپیدار با نشر بیانیه های جداگانه از برگزاری مراسم تحلیف در ارگ و قصر سپیدار خبرداده بودند اما در اولین ساعات روز دوشنبه که انتظار می رفت هر دو مراسم به گونه ی رسمی آغاز شود، افراد نزدیک به غنی و عبدالله از تعویق چند ساعته ی برگزاری مراسم تحلیف خبردادند.

شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد اشرف غنی در امور فرهنگی با اذعان به این که ارگ بر تصمیم خود مبنی بر برگزاری مراسم تحلیف هم چنان مصمم است، خاطر نشان ساخت که عمر حکومت وحدت ملی به پایان رسیده و دولت آینده ی افغانستان تحت ریاست محمد اشرف غنی اعلام وجود خواهد کرد.

همزمان با اعلام موضع ریاست جمهوری، فضل احمد معنوی یکی از چهره های نزدیک به عبدالله عبدالله در سخنانی خاطر نشان ساخت که به تعویق افتادن برگزاری مراسم تحلیف داکتر عبدالله عبدالله به عنوان رییس جمهور منتخب افغانستان به دلیل مذاکرات میان دو طرف بر سر رسیدن به یک راه حل منطقی صورت گرفته است.

وی هم چنان تاکیدکرد که در صورتی که ارگ اقدام به برگزاری مراسم تحلیف کند، دسته ی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله نیز به اقدام مشابه مبادرت خواهد کرد که در نهایت چنین هم شد.

لازم به ذکر است این که همزمان با برگزاری مراسم های تحلیف جداگانه در ارگ و قصر سپیدار ، صدای دست کم شش انفجار از مرکز شهر کابل شنیده شد که برای لحظاتی نظم هر دو مجلس را به هم زد.

گزارش عالمی از کابل:

کلیدواژه