حوت 21, 1398 01:58 Asia/Kabul
  • مخالفت کمیسیون حقوق بشر با آزادی تمام زندانیان طالبان

در حالی که انتظار می رود به زودی فرمان رییس‌جمهور درباره رهایی زندانیان طالبان نهایی شود، اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مخالف آزادی تمامی زندانیان طالبان است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این کمیسیون می‌گوید طالبانی که در زندان‌های افغانستان به جرم جنایت‌های جنگی به سر می برند نباید از زندان رها شوند.

اما سخنگوی دفتر طالبان در قطر می‌گوید که فهرست پنج هزار زندانی را به آمریکا سپرده اند و یکی از شرط‌های این گروه این است که این زندانیان پس از تایید این گروه به آنان سپرده شوند.

براساس توافق‌نامۀ صلح میان آمریکا و طالبان، گفت‌وگوهای میان افغانان باید امروز برگزار می شد، اما تأخیر در آزادی پنج هزار زندانی طالبان مانع اصلی برگزار نشدن این نشست شده است.

در حالی که ریاست جمهوری از نهایی شدن فرمانی دربارۀ رهایی زندانیان طالبان سخن می‌گوید، اما هفته پیش رییس‌جمهور غنی مخالف رهایی این زندانیان بود و معتقد بود که رهایی این زندانیان پیش از گفت‌وگوهای میان افغانان ممکن نیست و دربارۀ رهایی زندانیان گروه طالبان در گفت‌وگوهای میان افغانان بحث می شود.

سید اکبر آغا – از فرماندهان سابق طالبان در این باره گفت: «اگر این زندانیان آزاد شوند، فضای اعتماد به میان می آید و مذاکرات بین الافغانی هم در فضای اعتماد برگذار خواهد شد.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مخالف رهایی تمامی زندانیان طالبان است و تاکید می ورزد که این کمیسیون نامه یی را دربارۀ چگونگی رهایی این زندانیان به حکومت افغانستان و آمریکا سپرده است، اما هیچ پاسخی به دست نیاورده است.

نعیم نظری- معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: «افرادی که مرتکب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت شده باشند و افرادیکه طبق قوانین ملی و بین المللی رییس جمهور هم صلاحیت رهایی آنان را ندارد، نباید آزاد شوند.»

کلیدواژه