حوت 22, 1398 02:28 Asia/Kabul
  • خلیلزاد: پایدار بودن توافقنامه صلح به عملکرد طالبان بستگی دارد

فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان پایدار بودن توافقنامه صلح را به چگونگی عملکرد طالبان پس از امضای این توافقنامه، وابسته دانست.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «زلمی خلیل‌زاد»، فرستاده ویژه آمریکا بازگشت افغانستان به «امارت اسلامی» را برای جهان خط قرمز و نپذیرفتنی خواند.

خلیل‌زاد ابراز امیدواری کرد که با آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، روند صلح در کشور نیز در صد روز و همزمان با عملی‌شدن بخش اول خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، به نتیجه برسد.

وی گفت: «خط قرمز جامعه جهانی است! ملل متحد گفت، در بیانیه آمریکا و روسیه دیدید، در بیانیه‌های آمریکا و اروپا دیدید، یک اجماع بین‌المللی وجود دارد که این کار نباید صورت گیرد.»

خلیل‌زاد افزود: «می‌خواهیم در همان فصل اولی که کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان صورت می‌گیرد، این مساله نیز برطرف شود.»

وی درباره چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و این‌که این روند از کدام بخش این کشور آغاز خواهد شد، گفت که خروج این نیروها وابسته به شرایط خواهد بود.

فرستاده آمریکا در امور صلح افغانستان، تنش‌های اخیر را میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، برای کشور زیان‌بار  دانست و بر تلاش‌ها به‌منظور حل این معضل تأکید کرد.

وی گفت: اکنون طالبان یک بخشی را گرفته، این‌طور شود که حکومت اشرف غنی یک قسمت مناطق را بگیرد، حکومت عبدالله بعضی مناطق را بگیرد؛ این یک خطر بزرگ است، یک اشتباه تاریخی است.

خلیلزاد درباره همکاری طالبان در جنگ با تروریسم که در توافقنامه میان آمریکا و طالبان نیز ذکر شده، گفت: یک برنامه مشترک وجود دارد که در دوحه، تقریباً هر روز جلسه‌ای میان نظامیان و طالبان برگزار می‌شود.

وی همچنین پایدار بودن توافقنامه صلح را به چگونگی عملکرد طالبان پس از امضای این توافقنامه، وابسته دانست.

براساس توافقنامه آمریکا و طالبان قرار است نیروهای آمریکایی طی 14 ماه آینده افغانستان را ترک کنند.

 

کلیدواژه