حمل 21, 1399 11:13 Asia/Kabul
  • واکنش طالبان به آزادی زندانیان خود از زندان های دولت افغانستان

گروه طالبان در و اکنش به آزادی زندانیان خود از زندانهای دولت افغانستان اعلام کرد، آزادی این زندانیان بخشی از روند آزادی زندانیان براساس توافقنامه ما با آمریکا نبوده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از کابل، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان امروز پنج شنبه افزود: آزادی زندانیان این گروه باید طبق توافقنامه بین طالبان و آمریکا صورت گیرد.

 دفتر شورای امنیت ملی افغانستان عصر روز چهارشنبه از آزادی یکصد زندانی گروه طالبان از زندان خبر داد و اعلام کرد، این زندانیان با توجه به وضعیت بهداشتی، سن و مدت مجازات باقی‌مانده آنها، به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان آزاد شدند.

براساس این بیانیه، یکصد زندانی رها شده طالبان در لیست هیأت فنی گروه طالبان بودند  که درباره آزادی  آنها بحث و تبادل نظر صورت گرفته بود.

شورای امنیت ملی افغانستان در بیانیه خود افزود: این زندانیان گروه طالبان پیش از آزادی، ثبت دستگاه های بیومتریک شده و تعهد دادند که دیگر به میدان های جنگ علیه نیروهای دولتی این کشور برنخواهند گشت.

این نخستین گروه از زندانیان طالبان است که  براساس دستور اشرف غنی رییس جمهور افغانستان از زندان آزاد می شوند.

هیات سه نفره طالبان که گفته می شد، شهر کابل را به مقصد قطر ترک کرده بود، هم اکنون در کابل بسر می برد و خواستار آزادی پانزده سرکرده این گروه به همراه پنج هزار زندانی طالبان شده است اما دولت افغانستان به دلیل آنچه که دست داشتن آنها در سازماندهی حملات تروریستی  اعلام کرده، با آزادی آنها  مخالف است.

اما طالبان اعلام کرد که این افراد، سرکردگان  طالبان نیستند، بلکه افراد عادی این گروه هستند که می توانند در شناسایی سایر زندانیان طالبان کمک کنند.

دولت افغانستان امیدوار است با آزادی نخستین گروه از زندانیان طالبان، مسیر آغاز مذاکرات صلح با طالبان به منظور آتش بس و پایان جنگ و درگیری هموار شود.

کلیدواژه