پزشکان بدون مرز: افغانستان در مبارزه با کرونا با موانع جدی روبه‌رو است
(last modified Sun, 12 Apr 2020 14:00:17 GMT )
حمل 24, 1399 18:30 Asia/Kabul
  • پزشکان بدون مرز: افغانستان در مبارزه با کرونا با موانع جدی روبه‌رو است

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کردند که سیستم درمانی افغانستان در نتیجه‌ چندین سال جنگ تضعیف شده و این کشور در مبارزه با ویروس کرونا با موانع جدی روبه‌رو است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، در اطلاعیه این سازمان که امروز (یک‌شنبه، 24 حمل) منتشر شده، آمده است که ماهیت همه‌گیری ویروس کرونا در حال حاضر پیچیده‌تر شده و بسیاری از کشورهای جهان را در عین زمان متأثر کرده است.

براساس این اطلاعیه، این تأثیرات، محدودیت‌ها در بخش تجهیزات طبی از جمله تجهیزات محافظتی شخصی و منابع انسانی را بیشتر کرده است.

جولیان رکمن، نماینده‌ پزشکان بدون مرز در افغانستان گفته است: «ما از همه‌ مردم افغانستان می‌خواهیم که از خود و خانواده‌های خود محافظت کنند، به ویژه از افرادی که در برابر اثرات شدید این ویروس [کرونا] مانند سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن آسیب‌پذیر‌اند.»

پزشکان بدون مرز همچنان از مردم افغانستان خواسته‌اند که فاصله‌های اجتماعی را رعایت، از دست دادن و بغل‌کردن خودداری و در صورت امکان دست‌های‌شان را به‌صورت مکرر بشویند.

در اطلاعیه پزشکان بدون مرز همچنین آمده است: «ما این ویروس را نمی‌توانیم متوقف کنیم اما می‌توانیم پیشرفت آن را کُند کرده و تعداد افرادی را که شاید به این مرض مبتلا گردند، کاهش دهیم.»

به گفته‌ این پزشکان، مردم باید در مورد چگونگی محافظت از خود و خانواده‌های خود آگاه باشند. آنان تأکید کرده‌اند: «هرکدام ما نقشی مهمی در راستای مبارزه با این ویروس همه‌گیر داریم. هر فرد تازه‌ دچار شده نه تنها  یک مورد ثبت جدید است، بلکه پیوند احتمالی در زنجیره‌ انتقال می‌باشد.»

رکمن گفته است که مردم افغانستان حتی در وقت‌های عادی در تلاش برای دست‌یابی به مراقبت‌های درمانی اساسی و اضطراری هستند، زیرا بسیاری از مراکز درمانی در این کشور بدون پرسنل و تجهیزات مورد نیاز می‌باشد.

به گفته‌ او، «با وجود این واقعیت که این مرض همه‌گیر بر سایر کشورها تأثیر می‌گذارد، افغانستان نباید فراموش گردد. برای محدود کردن تأثیر این ویروس در افغانستان، باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.»

پزشکان بدون مرز گفته‌‎اند که اولویت نخست‌شان محافظت از کارمندان و بیماران و در حد اطمینان از ادامه‌ی فعالیت با وجود شیوع ویروس کرونا است.

این پزشکان گفته‌اند که یک تیم را جهت رسیدگی به ویروس کرونا اختصاص داده و این تیم را در مورد اقدامات کنترل عفونت و نحوه‌ مدیریت انتقال بیماران به مراکز درمانی آموزش داده است.

این در حالی است که تا کنون 607 نفر در 27 ولایت افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. هرات با 280 نفر و کابل با 147 نفر بیشترین افراد مبتلا به کرونا را دارند. از سویی هم، از جمع 607 فرد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان، تاکنون 38 نفر بهبود یافته و 19 نفر دیگر جان داده‌اند.

 

کلیدواژه