حمل 25, 1399 12:01 Asia/Kabul
  • گمانه زنی ها درباره تشکیل دولت در افغانستان

سخنگوی عبدالله عبدالله از طرح تشکیل دولت مشارکتی برای پایان بحران سیاسی در افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار رادیودری، سخنگوی جنبش ملی افغانستان و یکی از سخنگویان «عبدالله عبدالله» روز دوشنبه اعلام کرد: در پی رد طرح «اشرف غنی» برای دولت آینده افغانستان، عبدالله عبدالله و چهره های سیاسی طرفدار وی طرح تشکیل دولت مشارکتی را با حضور عبدالله و اشرف غنی در قدرت سیاسی تدوین کرده اند.

"بشیر احمد ته ینج" افزود: بر‌اساس این طرح که به درخواست جامعه بین المللی تهیه شده است، شخصیت های سیاسی طرفدار عبدالله در دولت آینده حضور خواهند داشت.

این سخنگو گفت: طرح تشکیل دولت مشارکتی در حال نهایی شدن است و این طرح به اشرف غنی ارائه خواهد شد.

ته ینج افزود: در صورتی که این طرح رد شود، دست عبدالله عبدالله برای اقدامات بعدی (تشکیل کابینه دولت همه شمول) باز خواهد بود.

از سوی دیگر، یکی از نزدیکان «حامد کرزی» رییس جمهور سابق افغانستان که در بین اشرف غنی و عبدالله میانجیگری کرده است، اعلام کرد: اشرف غنی و عبدالله به تفاهم نزدیک شده اند، اما «فضل احمد معنوی» یکی از چهره های نزدیک به عبدالله عبدالله در پیامی گفته است پیشرفت و توافق در مذاکرات سیاسی هنوز وجود ندارد.

کمیته انتخابات افغانستان، اشرف غنی را پیروز انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور اعلام کرد، اما عبدالله عبذالله با اعتراض به نتایج این انتخابات خود را رییس جمهوری دانست و هر دو رقیب سیاسی در دو کاخ در کابل مراسم تحلیف برگزار کردند که این موضوع باعث تنش سیاسی در جامعه افغانستان شده و طالبان هم سعی دارد با استفاده از این فرصت، امتیاز گیری کند.

کلیدواژه