شورای امنیت ملی افغانستان: طالبان مطابق فهرست زندانیان دولت را آزاد نکرده‌است
(last modified 1399-01-30T14:32:03+00:00 )
حمل 30, 1399 19:02 Asia/Kabul
  • شورای امنیت ملی افغانستان: طالبان مطابق فهرست زندانیان دولت را آزاد نکرده‌است
    شورای امنیت ملی افغانستان: طالبان مطابق فهرست زندانیان دولت را آزاد نکرده‌است

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد گروه طالبان مطابق با فهرستی که دولت به آنها داده، زندانیان را آزاد نکرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فارس، گروه طالبان پیش از این اعلام کرده بود که در سه نوبت ۶۰ زندانی نیروهای امنیتی را از زندان آزاد کرده است.

«جاوید فیصل»، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، روز شنبه، سی‌ام حمل، در یک نشست خبری گفت که بسیاری از کسانی که از سوی گروه طالبان آزاد شده‌اند، غیرنظامی‌ هستند و تنها ۱۹ نیروی امینتی از زندان این گروه آزاد شده‌اند.

به گفته فیصل، ۱۰ نفر از مجموع ۲۰ نفری که در ولایت قندهار از سوی گروه طالبان آزاد شدند، غیرنظامی هستند.

وی همچنین گفت از ۴۰ نفری که در ولایت لغمان آزاد شده‌اند، تنها نُه نفر آن‌ها عضو نیروهای امنیتی هستند. به گفته جاوید فیصل، ۱۲ نفر از کسانی که از سوی گروه طالبان آزاد شده‌اند، از سربازانی‌اند که به این گروه تسلیم شده‌اند.

وی افزود که این افراد پس از تحقیقات در کابل زندانی خواهند شد.

جاوید فیصل همچنین گفت که شش نفر از کسانی که در لغمان از زندان آزاد شده‌اند، سربازان پیشین نیروهای امنیتی بوده و عضویت این نیروها را ندارند. همچنین سه نفر از کارمندان دولتی در میان ۴۰ زندانی آزاد شده در لایت لغمان نیز هستند.

به گفته فیصل، ۲۸ نفر از مجموع ۴۰ نفری که در لغمان آزاد شده‌اند، پس از امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان گرفتار شده‌اند و بیش از یک ماه را در زندان این گروه نگذرانده‌اند. توافق‌نامه صلح میان آمریکا و گروه طالبان در دهم ماه حوت سال گذشته امضا شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان تأکید کرد کسانی که آزاد شده‌اند، مطابق فهرست نبوده‌اند. او گفت که این فهرست پیش‌تر به هیأت فنی گروه طالبان در کابل سپرده شده بود.

جاوید فیصل تأکید کرد که طالبان باید زندانیان نیروهای امنیتی را مطابق فهرست آزاد کنند.

وی همچنین تأکید کرد که طالبان باید زندانیان غیرنظامی را نیز از زندان آزاد کنند و این گروه نباید در «شکنجه‌گاه‌هایش» زندانی داشته باشد.

جاوید فیصل گفت کسانی که از سوی گروه طالبان به تازگی آزاد شده‌اند، شکنجه دیده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان همچنین گفت در میان زندانیانی که آزاد شده‌اند، افراد کم سن نیز حضور دارند که نشان می‌دهد گروه طالبان افراد زیر سن را در زندان نگه‌داری می‌کند.

وی از دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد، صلیب سرخ و سازمان حقوق بشر خواست تا در این زمینه وارد عمل شوند و با گروه طالبان در مورد استفاده از افراد زیر سن برای اهداف نظامی و نگه‌داری آن‌ها گفت‌وگو کنند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت که روند آزادی زندانیان گروه طالبان متوقف نشده است و مطابق فرمان اشرف غنی یک هزار و ۵۰۰ زندانی این گروه آزاد خواهند شد.

به گفته فیصل، این افراد نظر به سن، مدت حبس و نوعیت جرم‌شان برای پیش‌برد روند صلح و به عنوان بخشی از مبارزه حکومت با شیوع ویروس کرونا آزاد می‌شوند.

شورای امنیت ملی افغانستان تاکنون ۳۶۱ نفر از زندانیان گروه طالبان را آزاد کرده‌ است.

مطابق توافق‌نامه آمریکا با گروه طالبان، پنج هزار زندانی گروه طالبان و یک هزار زندانی وابسته به دولت باید تا بیستم ماه حوت سال گذشته تبادل می‌شدند، اما این روند تاکنون نهایی نشده است.

کلیدواژه