ثور 06, 1399 10:06 Asia/Kabul
  • ناتو خواستار کاهش فوری خشونت‌ از سوی گروه طالبان شد

ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که افزایش میزان خشونت‌ از سوی گروه طالبان، غیرقابل قبول بوده و هر چه زودتر باید این اقدام متوقف شود.

ناتو در اعلامیه‌ای که روز جمعه (5 ثور)، از سوی این سازمان منتشر شده اعلام کرد که افزایش میزان خشونت‌ها از سوی گروه طالبان، غیرقابل قبول است.

ناتو، تأکید کرده است که گروه طالبان، باید هرچه زودتر خشونت‌ها را کاهش داده و زمینه را برای پیشرفت گفت‌وگوهای صلح فراهم کند.

در اعلامیه، آمده است که حکومت افغانستان و گروه طالبان، باید پروسه‌ی تبادله‌ زندانیان را تسریع کرده و درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس را بپذیرند.

این در حالی است که طالبان اعلام کرده است تا زمانی که تمام مفاد توافقنامه صلح میان آمریکا و این گروه از جمله آزادی زندانیان به طور کامل اجرا نشود، درخواست آتش بس معنا ندارد. 

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در صفحه توئیتر خود نوشت: طالبان با امضای توافقنامه با آمریکا میکانیسم جامعی را پذیرفته که شورای امنیت و جامعه بین المللی آنرا تایید کرده و در صورت عملی شدن مارا به صلح وآتش بس می‌رساند.

وی افزود: با وجود درخطر انداختن هزاران زندانی از اثرکرونا، جلوگیری از پروسه صلح و اجرای کامل توافقنامه، طلب آتش بس معقول نیست.

پیش از این «اشرف غنی»، در پیامی به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان از گروه طالبان خواسته بود به احترام این ماه و در شرایطی که ویروس کرونا در سراسر افغانستان شیوع یافته است، به صدای صلح و آتش‌بس لبیک بگوید.

کلیدواژه