ارسال یک هزار کیت تشخیص کرونا، آزمایشگاه هرات را دوباره فعال کرد
(last modified 1399-02-07T04:02:10+00:00 )
ثور 07, 1399 08:32 Asia/Kabul
  • ارسال یک هزار کیت تشخیص کرونا، آزمایشگاه هرات را دوباره فعال کرد
    ارسال یک هزار کیت تشخیص کرونا، آزمایشگاه هرات را دوباره فعال کرد

رئیس اداره بهداشت هرات گفت: پس از رسیدن یک هزار کیت تشخیص کرونا به هرات، آزمایشگاه این ولایت برای نمونه‌گیری از افراد دارای علائم بیماری و مشکوک دوباره فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از اتمام تجهیزات آزمایشگاهی در تنها آزمایشگاه تشخیص کرونا در هرات، تنها چند کیت محدود برای تست وجود داشت که به دستور مسوولان بهداشت تنها بیماران مثبتی که در بیمارستان هستند برای تست دوم و سوم آنها به کار می‌رفت و افراد مشکوک دیگر نیز باید منتظر آمدن تست های تازه از مرکز افغانستان می‌بودند.

به تازگی یک هزار کیت و تجهیزات از آزمایشگاهی و نمونه گیری از مرکز افغانستان به هرات رسیده است تا دوباره روند نمونه گیری و تشخیص آنها اغاز شود.

دکتر عبدالحکیم تمنا رئیس اداره بهداشت هرات در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: پس از متوقف شدن کار آزمایشگاه تشخیص کرونا در هرات و نبود تجهیزات کافی در بخش‌های مختلف آنها چندین بار این مشکلات را با مسوولان مرکزی در میان گذاشته و پس از گذشت چند روز حال از سوی وزارت بهداشت نیز تجهیزات کافی در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی افزود: روز گذشته یک محموله از امکانات پزشکی از مرکز افغانستان به هرات رسید که در این محموله  یک هزار کیت و تجهیزات نمونه گیری ازمایشگاهی، 3 هزار ماسک  (ان 95) و یک هزار دست لباس مخصوص پزشکان و پرستاران برای مراکز کووید 19 در هرات نیز فرستاد شده است.

وی بیان داشت: هرچند استفاده پرستاران و پزشکان در بخش کووید روزی 100 دست لباس مخصوص  و ماسک است اما در حال حاضر این امکانات نیمی از چالش های انها را کاسته است و نیاز است تا وزارت بهداشت مطابق به نیازمندیهای هرات نیز زودتر از اینکه تجهیزات کاهش یابد اقدام کند.

وی همچنین گفت: با رسیدن یک هزار کیت و تجهیزات ازمایشگاهی به هرات اما اکنون فعالیت آزمایشگاه هرات آغاز می‌شود و در این روند نیز تنها افراد دارای علائم را بررسی خواهیم کرد و دیگر نیز مانند گذشته به گونه کامل افراد مشکوک را تست نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: پس از این آمار افراد مثبت افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر نیز افراد مشکوک کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت که این جای نگرانی نیست چون به دلیل افزایش تجهیزات و امکانات نیز امار ها بیشتر از پیش افزایش خواهند یافت.

وی خاطرنشان کرد: قرار است تا با همکاری موسسات خارجی در هرات و با فعال کردن 3 دستگاه دیگر در ازمایشگاه هرات نیز ظرفیت نمونه گیری و تشخیص را از 140 نمونه در روز به بیش از 300 نمونه و تشخیص در 24 ساعت برسانند.

وی ادامه داد: روند نمونه گیری جدید تنها از افراد دارای علائم این بیماری تست و نمونه گیری صورت خواهد گرفت و افراد مشکوک دیگر نیز پس از پشت سر گذاشتن دوران 15 روزه مراقبت در خانه ویا بیمارستان های کوید از سوی پزشکان مرخص خواهند شد.

رئیس اداره بهداشت هرات همچنین با ابراز نگرانی از عدم رعایت قوانین بهداشتی از سوی شهروندان و اقدام به رفت و امد گسترده انها در دوران ممنوعیت رفت و امد در شهر نیز گفت که اگر شهروندان به قوانین بهداشتی گوش ندهند و هر روز در مراکز شهر گشت وگذار و حتی در جلسات مختلف و نزدیک به هم اشتراک کنند نیز میزان افراد مبتلا در افغانستان مانند کشورهای در خطر جدی با کرونا در جهان افزایش خواهد یافت و با وجود فقر و نبود تجهیزات کافی پزشکی اسیب جدی  به شهروندان وارد خواهد شد.

از سوی دیگر نیز جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات در این مورد گفت که والی هرات تاکید دارد تمام مراحل بررسی‌ها باید به درستی برای تشخیص امکانات مورد نیاز در بیمارستان‌های کوید 19 و پزشکان صورت گیرد و در اسرع وقت از بودجه اختصاصی حکومت برای مبارزه با کرونا استفاده صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اداره محلی هرات نیز حتی برای تجهیزات ازمایشگاهی و کیت های مورد نیاز نسبت به نفوس و افراد مشکوک در هرات گفتگو های خود را با مسوولان مرکزی اغاز کرده است.

به گزارش فارس، متوقف شدن کار ازمایشگاه هرات به دلیل نبود امکانات و تجهیزات کیت و نمونه گیری آمار افراد مثبت در هرات را برای چند روز کاهش داد و این روند سبب شده بود تا شهروندان دیگر نگرانیها از مبتلا شدن به کرونا را فراموش کنند و دوباره به زندگی عادی گذشته خود بازگردند و به قوانین بهداشتی و محلی گوش ندهند اما حالا پس از رسیدن امکانات ازمایشگاهی مسوولان اداره بهداشت هرات تاکید دارند که در روند جدید تنها افراد دارای علائم شدید به کرونا  تست خواهند شد و ممکن است تا امار به گونه یکباره افزایش یابد که این کار به دلیل رسیدن تجهیزات گسترده به هرات است و افراد مشکوک نیز رفته رفته کاهش خواهند یافت.

کلیدواژه