اتباع افغانستانی دارای کارت آمایش تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند/شرایط اعزام مهاجرین به عتبات اعلام شد
(last modified 1395-07-19T05:50:36+00:00 )
میزان 19, 1395 10:20 Asia/Kabul
  • اتباع افغانستانی دارای کارت آمایش تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند/شرایط اعزام مهاجرین به عتبات اعلام شد

مدیر کل امور اتباع خراسان رضوی گفت: همه افراد مهاجر دارای کارت آمایش مرحله 11 و کارت هویت از دفترچه بیمه سلامت ایران برخوردار می‌شوند.

نشست مشترک خبری «محمد عجمی» مدیر کل امور اتباع مهاجرین خارجی ولایت خراسان رضوی، «علیرضا رمزی» مدیر کل بیمه سلامت خراسان، «توشی کاواچی» نماینده سازمان کمیساریای ملل متحد در مشهد و «محسن صالح» نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعدازظهرروز یکشنبه در محل اداره کل امور اتباع خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش رادیو دری ، محمد عجمی در این نشست خبری از صدور دفترچه بیمه سلامت برای اتباع افغانستانی و عراقی خبر داد و گفت: از سال‌ها قبل دغدغه دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای سازمان ملل متحد بر این بوده که بتوانند پناهندگان را از یک بیمه پوششی مناسب برخوردار کنند و امسال ما موفق شدیم که کاملترین نوع بیمه را برای اتباع خارجی در استان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته ما روش‌های بیمه‌ای مختلفی را ما تجربه کردیم اما سال گذشته و امسال با همتی که دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیساری عالی سازمان ملل متحد در مشهد داشتند آن را کامل کردیم.

عجمی خاطر نشان کرد: قرار داد 4 جانبه‌ای میان اداره کل اتباع وزارت کشور، سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تهران، سازمان بیمه سلامت ایران و وزارت درمان بهداشت و آموزش پزشکی در باره بیمه سلامت اتباع خارجی منعقد شده است.

مدیر کل امور اتباع خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در این قرار داد 4 جانبه که نهایی شده است، همه افراد مهاجر دارای کارت آمایش مرحله 11 و کارت هویت از دفترچه بیمه سلامت ایران برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: برای بیماران خاص و افراد آسیب پذیر که توسط نهادهای مربوطه قبلا شناسایی و شناخته شده هستند به صورت رایگان از تاریخ  هفتم مهر/میزان به مدت 5 ماه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و این افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر کفالت که قبلا کارت آمایش را از همان دفاتر دریافت کرده اند دفترچه بیمه سلامت خود را رایگان دریافت کنند و فقط یک هزینه خدمات اداری را پرداخت کنند.

عجمی خاطر نشان ساخت: این بیمه فقط شامل دارنگان کارت آمایش مرحله 11 و کارت هویت می شود و افرادی که دارای پاسپورت اقامتی هستند یا پاسپورت طرح خانواری دارند مشمول بیمه سلامت نخواهند شد.

مشاور والی خراسان رضوی تصریح کرد: این دفترچه‌ها در تمام داروخانه‌ها و مراکز درمانی وابسته به علوم پزشکی در مشهد و شهرستان‌های استان اعتبار دارد و افراد می توانند از این مراکز خدمات دریافت کنند.

«توشی کاواچی» رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در خراسان رضوی در این نشست گفت: طرح بیمه سلامت یک فرصت استثنایی است که افراد افغانستانی و عراقی می توانند از این فرصت استفاده کنند و از آن بهره‌مند شوند.

وی در ادامه افزود: شرکت در طرح بیمه سلامت باعث یک پوشش حمایتی برای تمامی افراد خانواده می‌شود بنابراین برای برنامه ریزی بهتر، خود را در برابر حوادث درمانی آینده بیمه کنند.

رئیس سازمان ملل متحد در ادامه تاکید کرد: این سازمان بعد از این فقط از افراد بیمه شده حمایت خواهد کرد و دیگر هیچ گونه هزینه درمانی برای پناهندگان غیر بیمه شده پرداخت نخواهد کرد.

«عیلرضا رمزی» مدیر کل بیمه سلامت ایران در خراسان رضوی نیز در مورد این طرح گفت: خوشحالم که بعد از یک وقفه 6 ماهه برای دومین سال متوالی طرح پوشش بیمه اتباع خارجی را در خراسان رضوی اعلام می کنیم و امیدواریم که با همکاری سازمان علوم پزشکی مشهد، اتباع افغانستانی و عراقی از خدمات بیمه سلامت برخوردار شوند.

وی ادامه داد: از مجموع جعیت 897 هزار نفری طرح پوشش بیمه اتباع در کل ایران، سهم خراسان رضوی 137هزار نفر است که بعد از استان تهران رتبه دوم را دارد.

وی گفت: از این جمعیت حدود 22 هزار نفر در خراسان آسیب پذیر هستند و 140 نفر هم بیمار خاص و  حدود 114 هزار نفر هم افراد غیر آسیب پذیر هستند که مشمول طرح بیمه سلامت می شوند.

رمزی خاطر نشان کرد: بر خلاف سال گذشته امسال برای همه اتباع خارجی دفرچه بیمه سلامت صادر خواهد شد و این پوشش بیمه های شامل اتباع افغانستانی و عراقی کارت آمایش و هویت می شود و با شرط پذیرش همه اعضای خانوار است.

وی تصریح کرد: افراد بیمه شده می توانند از خدمات بستری، بستری موقت مراجعه به پزشک در همه مراکز تحت پوشش مرکز علوم پزشکی بهره مند شوند.

مدیر کل بیمه سلامت ولایت خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: بیمه اتباع با بیماری خاص، اتباع آسیب پذیر و خانواده آنها رایگان است و فقط هزینه صدور و دفترچه به میزان 2 هزار تومان و هزینه دفتر پیشخوان هم به میزان 2 هزار و 500 تومان پرداخت می کنند.

رمزی تصریح کرد: اتباع آسیب پذیر هم بر خلاف سال گذشته که باید مبلغی را پرداخت می کردند امسال در این طرح به صورت رایگان بیمه می شوند.

وی خاطر نشان ساخت: افراد غیر آسیب پذیر باید حق سرانه‌ای پرداخت کنند و برای هر نفر از اعضای خانواده مبلغ  193 هزار و 944 تومان بابت سرانه بیمه دریافت خواهد شد.

رمزی خاطر نشان ساخت: نوزادان تا سن یک ماهگی می توانند با استفاده از دفرچه مادر خود خدمات دریافت کنند و بعد از آن باید برای صدور دفرچه اقدام کنند.

در ادامه این نشست خبری محمد عجمی در مورد اعزام اتباع افغانستانی دارای کارت آمایش و هویت به عتبات عالیات گفت: در 2 سال گذشته تلاش داشتیم تا این دسته از اتباع افغانستانی بتوانند در آستانه اربعین حسینی به زیارت کربلا مشرف شوند و خوشبختانه امسال طبق توافقی که با دولت عراق صورت گرفته است زمینه حضور مهاجرین دارای کارت آمایش فراهم شده است.

عجمی خاطر نشان ساخت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته دارندگان کارت آمایش مرحله 11 و کارت هویت و کسانی که دارای گذرنامه و روادید موقت هستند با مراجعه به دفاتر کفالت دفترچه گذر موقت دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: بعد از دریافت این دفترچه ها مهاجرین باید به سفارت عراق و یا کنسولگری این کشور مراجعه و ویزای زیارتی دریافت کنند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بعد از بازگشت از عراق مهاجرین باید به دفاتر کفالت مراجعه و کارت‌های خود را دریافت کنند و شاید در سفرهای بعد هم این دفترچه ها مورد استفاده قرار بگیرد.

عجمی تاکید کرد: این روزها به ما اطلاع داده اند که برخی افراد برای زیارت عراق بدون مجوز ثبت نام می کنند و همه توجه داشته باشند که این گونه ثبت نام ها غیر قانونی است و افراد از مراجعه و پرداخت پول به این گونه مراکز و افراد سودجو خودداری کنند.

کلیدواژه