ثور 13, 1399 12:13 Asia/Kabul

موسسه بین المللی محافظت از کودکان در گزارش اخیرش از احتمال روبرو شدن هفت میلیون و سیصد هزار کودک با خطر گرسنگی ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی در دوران بحران کرونا در افغانستان خبر می دهد .

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در همین حال دولت افغانستان و نهادهای حقوق بشری مانند کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند که حکومت افغانستان به کمک های بیشتر بیرونی برای مبارزه ی بهتر با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور نیازمند است .

تغذیه ی غیر معیاری ، جنگ و ناامنی و برخی از مشکلات اجتماعی کودکان افغانستان را در صدر لیست کودکان آسیب پذیر جهان قرار داده است .

این درحالی است که آمارهای رسمی  حضور بیش از یک میلیون کودک خیابانی در سراسر افغانستان بویژه در بزرگ شهرهای این کشور را تایید می کند .

بخش کلانی از این کودکان خیابانی یا کودکان کار ، افرادی هستند که به کارهای سخت یا کار در رستوران ها ، نانوایی ها ، دستفروشی و موارد مشابه مشغول اند .

اکثر این کودکان به عنوان تنها نان آور خانواده به شمار می روند .خانواده هایی که در اغلب موارد ، جنگ و ناامنی جان سرپرست شان را گرفته و آن ها را با زندگی سختی روبرو کرده است .

فتاح احمد زی ، سخنگوی وزارت کارو امور اجتماعی افغانستان در گفتگو با رادیو دری ضمن تایید مشکلات فراوان در مسیر کودکان افغانستان از آمادگی دولت برای رفع نیازمندی های این کودکان سخن می گوید .

 با این وجود ،راضیه صیاد کمیشنر حقوق کودک در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز با ابراز نگرانی از خطر ابتلا شدن بیش از هفت میلیون کودک به گرسنگی می گویدکه  این نهاد از هیچ اقدامی در راستای دادخواهی و جلوگیری از افزایش خطر گرسنگی میان کودکان دریغ نخواهد کرد .

 اقدام هماهنگ و سریع برای کاهش خشنونت ها ازدیگر مواردی است که به باور کارشناسان می تواند زمینه را برای محافظت بیشتر از کودکان مهیا کند .

آن گونه که آمارهای رسمی نشان می دهد ، دست کم 2400 کودک در یک دوره ی نه ماهه از یازدهم جدی سال 1397 تا 8 میزان 1398در نتیجه ی جنگ و ناامنی ها کشته و یا زخمی شده اند .

اشغالگری آمریکا و جنگ و درگیری بین طالبان و دولت افغانستان ناشی از این اشغالگری، از عوامل اصلی گرسنگی کودکان این کشور به حساب می آید .

جزئیات بیشتر در گزارش عالمی از کابل:

کلیدواژه