طالبان: آتش‌بس در افغانستان بخشی از توافقنامه صلح با آمریکا نیست
(last modified Tue, 05 May 2020 07:44:06 GMT )
ثور 16, 1399 12:14 Asia/Kabul
  • طالبان: آتش‌بس در افغانستان بخشی از توافقنامه صلح با آمریکا نیست
    طالبان: آتش‌بس در افغانستان بخشی از توافقنامه صلح با آمریکا نیست

«عباس استانکزی» مذاکره کننده ارشد طالبان گفت: اعلام آتش بس صرفا با آمریکا بوده و جنگ یا اتمام آن با دولت افغانستان بخشی از توافقنامه با واشنگتن نبوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «عباس استانکزی» مذاکره کننده ارشد طالبان گفت: اعلام آتش بس صرفا با آمریکا بوده و جنگ یا اتمام آن با دولت افغانستان بخشی از توافقنامه با واشنگتن نبوده است. 

به نوشته پاکستان تریبون، استانکزی با رد اعلام آتش‌بس بیش از آغاز مذاکرات بین الافغانی، افزود: توافقنامه جداگانه‌ای با دولت افغانستان درباره اعلام آتش بس و کاهش خشونت امضا خواهد شد.

این در حالی است که طالبان درخواست سازمان ملل و بسیاری از کشورهای منطقه و همچنین دولت افغانستان برای اعلام آتش بس انسادوستانه در زمان شیوع کرونا را رد کرده و حملات خود را تشدید کرده است. 

استانکزی در بخشی دیگری از سخنان خود گفت: جنگ در افغانستان یکطرفه نبوده و نیروهای نظامی افغان نیز بر مواضع طالبان حمله کرده و در این راستان آمریکا نیز از آنها پشتیبانی می‌کند.

این مقام ارشد طالبان در ادمه با بیان اینکه حمله به مواضع دولت افغانستان به معنای تضیعف توافقنامه صلح با آمریکا نیست، گفت: آمریکا به تعهد خود درباره آزادی 5 هزار زندانیان عمل نکرده و مذاکرات بین الافغانی تا پیش از آزادی کامل زندانیان آغاز نخواهد شد. 

وی خاطر نشان کرد: نقض های آمریکا در جلسه با مقامات ارشد این کشور از جمله خلیلزاد و اسکات میلر در میان گذشته و آنها متعهد شدند که دیگر این موارد تکرار نشود. 

استانکزی اذغان کرد: آمریکا می‌تواند زمانی که طالبان به مواضع ارتش افغانستان حمله می‌کند از این نیروها پشتیبانی کند، اما حق حمله بر مواضع طالبان در دیگر مناطق را ندارد. 

مذاکره کننده ارشد طالبان در پایان خاطرنشان کرد: در آخرین مذاکرات قطر با خلیلزاد و میلر یک کانال مشترک برای اجرای توافقنامه صلح ایجاد شده است. 

کلیدواژه