ثور 20, 1399 18:32 Asia/Kabul

به دنبال افزایش حملات گروه های تروریستی ، بویژه طالبان بر اهداف نظامی و غیر نظامی ، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با انتشار گزارشی نسبت به تداوم کشتار غیر نظامیان در کشور ابراز نگرانی کرد .

به گزارش خبرنگار رادیو دری، بر اساس یافته های گزارش اخیر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ، افزایش جنگ و خشونت ها جان 43 غیر نظامی به شمول سه زن و دو کودک را در ده  روز نخست ماه مبارک رمضان گرفته است و 73 تن دیگر به شمول 19 زن و 18 کودک را زخمی کرده است .

این افراد در رویدادهای جداگانه در ولایت های قندهار ، هرات و غزنی در جنوب ، پکتیا و لوگر در شرق کشور و کابل پایتخت هدف حملات مسلحانه و بمبگذاری ها قرار گرفته اند .

کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ، ماین های کنار جاده ، ترور، کشتارهای هدفمند ، حملات راکتی و انفجارهای انتحاری را عامل کشته و زخمی شدن این تعداد از غیر نظامیان در ده روز نخست ماه مبارک رمضان می داند .

ذبیح الله فرهنگ رییس نشرات و معاون سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گفتگو با رادیو ضمن تاکید بر اهمیت خود داری طرف های درگیر از هدف قرار دادن غیر نظامیان ، گروه های مسلح مخالف دولت را عامل بخش کلانی از تلفات اخیر عنوان داد.

این در حالی است که گروه طالبان ، پیش از این ، با نشر بیانیه ای ، نیروهای دولتی و حامیان خارجی شان را به راه اندازی عملیات های نظامی در مناطق مسکونی و کشتار غیر نظامیان متهم کرده بود.با این وجود مسوولان در دولت افغانستان این ادعای طالبان را نشانه ای از بی میلی این گروه برای پیشبرد روند صلح و بهانه تراشی برای تداوم جنگ و خونریزی می دانند.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به این باور است که" اکنون زمان آن فرارسیده که طالبان ، با حرکتی مستقلانه دست از کشتار هموطنان شان بکشند و حاضر به گفتگو با دولت افغانستان بر سر مساله ی صلح در این کشور شوند ."

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان عالمی:

 

 

کلیدواژه