ثور 21, 1399 19:26 Asia/Kabul

براساس گزارش سالانه ی وزارت دفاع امریکا – پنتاگون، ارتش امریکا در سال 2019 میلادی 108 غیرنظامی افغان را در جریان عملیات های نظامی کشته و 75 تن دیگر را زخمی کرده است.

به گزارش خبرنگار رادیودری، گزارشی جدید از وزارت دفاع امریکا- پنتاگون نشان می دهد که عملیات های نظامی امریکا در کشور های عراق، سوریه، افغانستان و سومالیا جان 132 غیرنظامی را در سال 2019 میلادی گرفته است. افزون براین، 91 غیرنظامی در این حملات زخمی شده اند، با این تفاوت که مردم افغانستان با 108 قربانی در صدر این لیست قرار دارند. با ان که گفته می شود گروه های تروریستی مسوول اکثر تلفات غیرنظامی هستند، سازمان ملل متحد نیز در گزارش سالانه اش"نیروهای نظامی بین المللی" را عامل 559 مورد تلفات غیرنظامی در جریان سال 2019 میلادی در افغانستان می داند.

بااین وجود شماری از نهادهای بین المللی مانند اتحادیه ی آزادی های مدنی امریکا، عفو بین الملل و سازمان ملل متحد در گزارش های شان به این باورند که وزارت دفاع امریکا آمار واقعی تلفات غیرنظامیان را به مراتب کم تر از واقعیت های میدانی نشان داده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز کشتار غیرنظامیان را مصداق غیرقابل انکار تخطی از موازین حقوق بشری می داند.

نعیم نظری یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گفتگویی با رادیو دری در این خصوص تاکید کرد: نفس اذعان وزارت دفاع امریکا به کشتار غیرنظامیان توسط ارتش امریکا بیانگر تخطی گسترده ی این نیروها از قوانین جنگ و میثاق های بین المللی در راستای حفاظت از غیرنظامیان است.

 وزارت دفاع امریکا در حالی از کشته شدن 108 غیر نظامی در عملیات های ارتش امریکا در سال 2019 میلادی در افغانستان خبر می دهد که سیاست جنگی امریکا در افغانستان بیش از پیش مورد انتقاد قرار گرفته است. در کنار نهادهای حقوق بشری، برخی از چهره های سیاسی مطرح افغانستان نیز نسبت به سودمند بودن سیاست جنگی امریکا در افغانستان مردد هستند.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان یکی از این چهره ها است که به باور او ، اگر واشنگتن صادقانه در مسیر تامین صلح در افغانستان تلاش کند، حمایت هایی را نیز کسب خواهد کرد.

لازم به ذکر است این که دولت افغانستان و مقام های ارشد نظامی خارجی مستقر در این کشور همواره از تلاش نظامیان دولتی و خارجی جهت خودداری از هدف قرار دادن غیرنظامیان خبر داده اند. در مقابل، گروه طالبان اخیرا با نشر خبرنامه ای ضمن رد اتهام کشتار گسترده ی غیرنظامیان توسط این گروه، نظامیان خارجی و نیروهای مسلح دولت افغانستان را به راه اندازی عملیات های نظامی در مناطق مسکونی متهم کرد، اتهامی که دولت افغانستان آن را بهانه تراشی ای در مسیر پیشبرد روند صلح عنوان می کند.

گزارش خبرنگار رادیودری عالمی:

کلیدواژه