ثور 24, 1399 13:07 Asia/Kabul
  • طالبان: دولت افغانستان فهرست کاملی از زندانیان خود ارائه نداده است

طالبان در واکنش به اعلام حکومت افغانستان مبنی بر عدم آزادی زندانیان نیروهای دولتی مطابق با فهرست دولت اعلام کرد که این فهرست ناقص است و مشخصات کامل زندانیان را دارا نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، «سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در این باره اظهار داشت که در این فهرست هویت تعدادی از کسانی که در درگیری با داعش کشته شده‌اند، درج شده است.

به گفته وی، در فهرست زندانیان دولت افغانستان، هویت تعدادی دیگر از زندانیان هم «مفقود‌الاثر» ذکر شده است.

سخنگوی طالبان افزود که دولت افغانستان با در اختیارگذاشتن این فهرست نباید توقع داشته باشد که این گروه زندانی‌ها را مطابق فهرست دولت آزاد می‌کند.

شاهین این اقدام دولت افغانستان را «مزاحمت» در راستای صلح خواند و گفت که طالبان در این اواخر 261 زندانی دولت را از زندان‌های این گروه آزاد کرده‌اند.

این گروه در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که روز دوشنبه، (22 ثور) دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد طالبان به تعهدات خود در توافق‌نامه صلح با آمریکا عمل نکرده‌اند.

جاوید فیصل، سخنگوی این دفتر گفت در صورتی که این گروه به تعهداتشان عمل می‌کردند، باید تاکنون دست‌کم 200 تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را آزاد و برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آماده می‌شدند.

سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان همچنین گفت که طالبان تاکنون طرحی برای صلح ارائه نکرده و اراده‌ای نیز برای صلح ندارند.

فیصل تأکید کرد در صورتی که روند آزادی زندانیان از سوی طالبان در تناسب پنج در برابر یک پیش نرود، دولت افغانستان نیز هیچ تعهدی برای ادامه‌ روند آزادی زندانیان ندارد.

وی افزود که دولت افغانستان تاکنون یک‌هزار زندانی گروه طالبان را براساس فهرستی که از سوی هیأت فنی این گروه ارائه شده بود، آزاد کرده است.

کلیدواژه