خلیلزاد: هیچ گزینۀ نظامی برای پایان جنگ در افغانستان وجود ندارد
(last modified Sat, 16 May 2020 07:41:48 GMT )
ثور 27, 1399 12:11 Asia/Kabul
  • خلیلزاد: هیچ گزینۀ نظامی برای پایان جنگ در افغانستان وجود ندارد

خلیلزاد گفت: هیچ گزینۀ نظامی برای پایان جنگ در افغانستان وجود ندارد، یک راه حل سیاسی و یک توافق صلح واقع‌بینانه‌ترین گزینه برای پایان جنگ در اوضاع کنونی است.

«زلمی خلیلزاد» نماینده آمریکا در امور افغانستان که در یک کنفرانس ویدیویی با خبرنگاران سخن می‌گفت، تاکید کرد که اجماع برای صلح وجود دارد، چه در داخل افغانستان و چه در سطح بین‌المللی، هیچ گزینۀ نظامی برای پایان جنگ در افغانستان وجود ندارد، یک راه حل سیاسی و یک توافق صلح واقع‌بینانه‌ترین گزینه برای پایان جنگ در اوضاع کنونی است.

وی در ادامه گفت: بهتر است مذاکرات بین الافغانی به زودی تا زمانی برگزار شود که نیروهای قابل توجه آمریکایی در جنوب افغانستان حضور دارند.

خلیل‌زاد با محکوک کردن حملات اخیر، گفت: «من می‌خواهم حملات وحشیانه که صورت گرفت را محکوم کنم، به ویژه حمله به یک بیمارستان در کابل. ما با مردم افغانستان همدردی می‌کنیم و حال آنان را درک می‌کنیم. من می‌دانم که آنان از جنگ خسته شده‌اند، آنان می‌خواهند تا جنگ خاتمه یابد و ما در کنار آنان باقی می‌مانیم.»

وی همچنین افزود خشونت‌های اخیر سوالاتی زیادی را دربارۀ موفقیت روند صلح در افغانستان، به‌بار آورده‎است.

خلیلزاد درباره توافقنامه صلح گفت: «توافقنامۀ صلح میان آمریکا و طالبان یک فرصت تاریخی برای برقراری صلح فراهم می‌سازد.»

وی از همه طرف‌های درگیر جنگ خواست تا به خشونت‌ها پایان دهند.

خلیلزد ادامه داد: «ما از تمامی طرف‌ها خواسته‌ایم تا به جنگ پایان دهند. ما از افغان‌ها خواسته‌ایم تا کنار هم بیایند و از فرصت تاریخی استفاده کنند، ما همچنان از اشرف غنی و عبدالله خواسته‎ایم تا به یک توافق سیاسی برسند و یک حکومت فراگیر را ایجاد نمایند.»

خلیل‌زاد روز گذشته گفت بود که گروه داعش نمی‌خواهد صلح در افغانستان برقرار شود. او افزود که داعش منافع‌اش را در صلح افغانستان نمی‎بیند و به همین خاطر تلاش دارد تا خشونت‌ها را افزایش دهد.

خلیل‌زاد دربارۀ حمله اخیر طالبان در ولایت پکتیا، گفت: «این یک اقدا منفی است. ما از طالبان که می‌گویند این حمله به خاطر اعلامیه دولت مبنی بر آغاز حملات تهاجمی، می‌خواهیم که همه طرف‌ها باید خشونت‌ها را کاهش دهند، چون تشدید حملات باعث تضعیف می‌شود و روند گفتگوهای بین‌الافغانی و آزادی زندانیان را پیچیده تر می‌سازد.»

ارگ با انتشار بیانیه‌ای روز جمعه اظهارات آقای خلیلزاد را که گفته بود گروه داعش مسوول حملات مرگبار کابل و ننگرهار است شدیداً انتقاد کرده و گفته است که انکار کردن طالبان در دست داشتن حملات اخیر در کابل و ننگرهار برای مردم افغانستان قابل پذیرش نیست.

کلیدواژه