خلیلزاد: آتش‌بس فرصت خوبی برای تسریع روند صلح در افغانستان است
(last modified Sun, 24 May 2020 08:54:51 GMT )
جوزا 04, 1399 13:24 Asia/Kabul
  • خلیلزاد: آتش‌بس فرصت خوبی برای تسریع روند صلح در افغانستان است
    خلیلزاد: آتش‌بس فرصت خوبی برای تسریع روند صلح در افغانستان است

«زلمی‌خلیل‌زاد»، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور صلح افغانستان از اعلام آتش‌بس در روزهای عید از سوی حکومت و گروه طالبان استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «زلمی‌خلیل‌زاد»، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور صلح افغانستان از اعلام آتش‌بس در روزهای عید از سوی حکومت و گروه طالبان استقبال کرد.

خلیل‌زاد روز یک‌شنبه، چهارم جوزا، در یک رشته توییتی اعلام آتش‌بس را فرصت خوبی برای تسریع روند صلح یاد کرده است.

وی از حکومت و گروه طالبان خواست که از فرصت پیش‌آمده استفاده کنند و مطابق تعهدات توافق‌نامه صلح زندانیان دو طرف را رها کنند، سطح خشونت‌ها را کاهش بدهند و تاریخ مشخصی را برای آغاز گفت‌‎وگوهای صلح تعیین کنند.

وی گفته است علی‌رغم این‌که چالش‌های دشواری در دو طرف باقی مانده، اما رهبران همه طرف‌ها تصامیمی درست اتخاذ کنند و منافع مردم را اولویت دهند.

خلیل‌زاد تاکید کرد که اعلام آتش‌بس یک فرصت خوبی است و نباید از دست برود.

وی در ادامه گفت که ایالات متحده آمریکا سهم خود برای کمک به این روند را انجام خواهد داد.

گروه طالبان شب گذشته یک اعلامیه منتشر کرد و از اعضای این گروه خواست که در سه روز عید هیچ نوع حملات را علیه مواضع دولت انجام ندهند و از حالت تعارضی به حالت تدافعی درآیند.

علاوه بر این این گروه از نیروهایش خواست که در سه روز عید از رفتن به مناطق تحت کنترل دولت افغانستان ابا ورزند. اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان با استقبال حکومت افغانستان روبه‌رو شده است.

اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان پس از این اعلام، به نیروهای امنیتی دستور داد تا علیه گروه طالبان حملات انجام ندهند و آتش‌بس کنند. وی گفت که در صورت حمله، پاسخ طالبان را بدهند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، نیز از اعلام آتش‌بس توسط طالبان استقبال کرده و از ریاست جمهوری خواسته است که دستور رعایت آتش‌بس را به نیروهای دولتی بدهد.

کلیدواژه