جوزا 08, 1399 07:32 Asia/Kabul
  • استقبال مردم افغانستان از محصولات ایرانی

مدیرکل گمرک دوغارون Dogharoon گفت: بازار پسندی محصولات ایرانی و استقبال مردم افغانستان از آن‌ها موجب رونق بازار این کشور شده است.

به گزارش ایرنا، «محمد کوهگرد» مدیرکل گمرک دوغارون روز چهارشنبه با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد کالاهای صادراتی ایران از گمرک دوغارون به افغانستان صادر می‌شود، افزود: صادرات انواع کالای ایرانی از طریق مرز دوغارون در شمال شرق ایران به افغانستان باعث اشتغالزایی در ولایت‌های مختلف این کشور شده است.
کوهگرد افزود: در دو ماه گذشته 414 هزار تُن انواع کالا به ارزش بیش از 561 میلیون دلار از گمرک دوغارون به سمت کشور افغانستان صادر شده است.
مدیرکل گمرک دوغارون همچنین با اشاره به واردات کالا از افغانستان گفت: در دو ماه گذشته یک هزار تُن انواع کالا به ارزش 877 هزار دلار از سمت افغانستان به گمرک دوغارون وارد شده است.
مصالح ساختمانی و فرآورده‌های نفتی مهمترین اقلام صادراتی از گمرک دوغارون به افغانستان است.
سالانه بیش از یک میلیون تُن انواع کالا به ارزش بیش از یک میلیارد دلار از طریق گمرک دوغارون به افغانستان صادرات می شود.
دوغارون مهمترین مرز صادراتی ایران و مهمترین مرز زمینی افغانستان برای ارتباط با جهان به ویژه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود.
این مرز، یکی از مهمترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی مهم جهان از جمله کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب و کریدور حمل و نقل اروپا، قفقاز و آسیاست.

کلیدواژه