جوزا 09, 1399 01:08 Asia/Kabul

دولت افغانستان در حرکتی تازه ، اقدام به رهایی صدها زندانی طالبان از زندان های این کشور کرده است که این حرکت با استقبال گسترده داخلی وبین المللی روبرو شده است .

به گزارش خبرنگار رادیو دری، جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که به گفته ی مقام های دولتی این کشور ، از هیچ تلاشی در راستای حمایت از حرکت های صلح خواهانه در افغانستان فروگذار نکرده و نخواهد کرد .

محسن بهاروند معین وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری  در مورد نقش و موضع تهران در خصوص مساله ی صلح ، امنیت و ثبات در افغانستان گفت، موجودیت امنیت و ثبات در کشور افغانستان ،متضمن وجود امنیت در داخل مرزهای ایران و دیگر کشورهای منطقه است و به همین دلیل ، جمهوری اسلامی ایران، مجدانه و مصرانه در راستای تامین صلح و ثبات در افغانستان کار نموده و ازین پس نیز ، میزان تلاش هایش را در این زمینه افزایش خواهد داد.

در کنار دیگر نهادهای مستقل و غیر دولتی در افغانستان ، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز ،ضمن اعلام حمایت از روند از سرگیری تبادله ی زندانیان میان طالبان و دولت افغانستان ،مخالف رهایی آن عده از زندانیانی هست که متهم به جرایم بزرگ و جنایات جنگی هستند .

نعیم نظری یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گفتگویی با رادیو دری تاکید کرد که دولت افغانستان باید نسبت به خود داری زندانیان آزاد شده از بازگشت به میدان های نبرد نیز مطمین شود .

لازم به ذکر است که دولت افغانستان پس از ان اقدام به از سرگیری رهایی زندانیان طالبان کرد که این گروه، آتش بسی سه روزه به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر اعلام کرد اما به محض به پایان رسیدن موعد آتش بس ، پوسته های نظامیان افغان در دو حمله ی جداگانه ی طالبان در ولایت های پروان در شمال و فراه در غرب کشور ، هدف قرار گرفت و جان بیش از ده نظامی افغان را گرفت .

 این در حالی است که دولت افغانستان تا کنون حدود دو هزار زندانی طالبان را از بند رها کرده است و در مقابل طالبان نیز حدود دوصد تن از نیروهای نظامی دولت افغانستان را نیز آزاد کرده اند .

با این وجود مسوولان در دولت افغانستان می گویند  با این که رهایی پنج هزار زندانی طالبان بخشی از توافقنامه ی صلح امریکا – طالبان به شمار می رود و کابل مسوولیتی رسمی در قبال این توافقنامه ندارد ، اما به خاطر تامین منافع ملی افغانستان اقدام به رهایی زندانیان طالبان کرده است .

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان عالمی از کابل:

 

کلیدواژه