ارگ: در روزهای آینده اعضای کابینه افغانستان معرفی خواهند شد
(last modified 1399-03-19T05:11:30+00:00 )
جوزا 19, 1399 09:41 Asia/Kabul
  • ارگ: در روزهای آینده اعضای کابینه افغانستان معرفی خواهند شد

بیش از صد روز از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و بیست روز از توافق سیاسی میان غنی و عبدالله عبدالله برای ایجاد حکومت جدید می‌گذرد، اما تاکنون کابینه معرفی نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که اشرف غنی برای تکمیل کابینۀ حکومت تازه با سیاستمداران این کشور رأ‌یزنی می‌کند و قرار است در روزهای آینده اعضای کابینه به مجلس نمایند‌گان  معرفی شوند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور افغانستان گفت: «رأیزنی‌ها برای تکمیل کابینه با شماری از سیاسیون نیز صورت گرفته و قراراست تا چند روز آینده این روند تکمیل شود.»

سید اسحاق گیلانی، از چهره‌های سیاسی پشتیبان عبدالله در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان گفت که تاکنون برای کرسی‌های کابینه، میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی توافق نهایی نشده‌است؛ تا جایی‌که به گفتۀ گیلانی در برخی از نهادها که قرار بود مسؤولان آن از سوی عبدالله عبدالله معرفی شوند، غنی نزدیکان خودش را معرفی کرده‌است.

گیلانی بیان داشت: «نه تنها عبدالله بلکه طرف غنی هم نتوانسته که تمام وزرای خود را معرفی کنند و برای آن‌ها رأی اعتماد بگیرد از ولسی جرگه.»

عبدالله قرلق، معاون حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان نیز اظهار داشت: «معرفی چهره‌ها، شخصیت‌ها برای مشارکت در کابینه، بنابر تفاهمی که قبلأ صورت گرفته، ممکن که نهایی شود.»

در همین حال، روز یک‌شنبه، شماری از بزرگان اقوام ولایت پکتیا در کابل گردهم آمده بودند تا در کنار ابراز نگرانی از اوضاع امنیتی و توسعه‌‌ای ولایت خود، از رهبران حکومت بخواهند که ساختار حکومت فراگیر باشد.

محمد آجان منگل، نمایندۀ مردم پکتیا در مجلس سنا گفت: «ما برای بدست آوردن حقوقمان تأکید می‌کنیم و آن را می‌خواهیم.»

در این میان، شماری از اعضای مجلس نمایند‌گان می‌گویند که رهبران حکومت بی آن‌که خواست مردم را در نظر بگیرند، می‌کوشند تا چهره‌های تکراری و نزدیک به خودشان را به کابینه و دیگر نهادهای دولتی معرفی کنند.

یارباز حمیدی، عضو مجلس نمایند‌گان بیان داشت: «تقسیمات شان روی معیار احزاب است، روی معیار سمت است. این به کشور یک فاجعه است.»

کلیدواژه