جوزا 22, 1399 12:47 Asia/Kabul

ایران با این‌که از سال‌های گذشته در شرایط دشوار تحریم قرار دارد میزبانی مهاجرین افغانستانی را به نحو احسن ادامه داده است

تشکل‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی افغانستانی‌های مقیم جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری به مناسبت کشته شدن تعدادی از مهاجرین افغان در حادثه هریرود و یزد، ضمن تشکر و قدردانی از میزبانی چهار دهه جمهوری اسلامی ایران گفتند: ایران با این‌که از سال‌های گذشته در شرایط دشوار تحریم قرار دارد میزانی مهاجرین افغانستانی را به نحو احسن ادامه داده است.

در این نشست خبری محمدهاشم عصمت‌اللهی مشاور حامدکرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، سیداحمد موسوی مبلغ رئیس خبرگزاری اطلس و کارشناس مسائل سیاسی و آیت‌الله سیدمحمودهاشمی ارزگانی استاد دانشگاه و حوزه علمیه حضور داشتند.

این کارشناسان با اشاره به مواردی که در ارتباط با حادثه هریرود و یزد در فضای مجازی مطرح می‌شود گفتند: در ماه‌های گذشته اختلاف بین ترکیه و کشورهای اروپایی اتفاق افتاد و مهاجرین افغانستانی مشکلات بسیار جدی بین دو کشور ترکیه و یونان داشتند و به هیچ یک از این موارد نه‌تنها رسیدگی نشد بلکه دولت افغانستان هم به این مسائل نپرداخت و رسیدگی نکرد.

این چهره‌های شاخص مهاجرین مقیم ایران افزود: فضاسازی درمورد حادثه هریرود و یزد توسط یک عده‌ای خاص صورت می‌گیرد که دشمنی دیرینه‌ای با ایران دارند و می‌خواهند با سوءاستفاده از این حوادث به‌وجود آمده به تبلیغات زهراگین خود علیه جمهوری اسلامی بپردازند.

مسئولین تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی با تاکید براین‌که اظهارنظرهای تند و زننده‌ای که از سوی برخی افراد و مقامات در دولت افغانستان هم که بر علیه ایران صورت می‌گیرد با برخی سفارت‌خانه‌های خارجی ارتباط دارد که در پشت پرده‌ی تمام این سناریو‌ها و جنگ نرم دست آمریکا به وضوح مشاهده می‌شود.

این کارشناسان اظهار داشتند: نقش فعال دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران در توافق‌نامه سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله پررنگ و جدی بوده و آمریکا می‌خواهد بافضاسازی برعلیه جمهوری اسلامی نقش این کشور را کم رنگ کنند.

بصیراحمدحسین زاده، خبرنگار رادیو دری دراین‌باره توضیحات بیشتر می‌دهد.

 

کلیدواژه