جوزا 27, 1399 10:59 Asia/Kabul
  • واکنش‌ها به نفاق افکنی وزارت خارجه آمریکا و سیا در افغانستان
    واکنش‌ها به نفاق افکنی وزارت خارجه آمریکا و سیا در افغانستان

وزارت امور خارجه آمریکا و سازمان سیا در ماه‌های اخیر به توطئه و نفاق‌افکنی جدیدی در افغانستان روی آورده و بار دیگر زبان، اقوام و مذاهب را ابزار کار خود قرار داده است، اقدامی که با واکنش شدید شخصیت ها و احزاب سیاسی مختلف افغانستان روبه رو شده است.

به گزارش ایرنا ، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار گزارشی  جدید در افغانستان آمار هزاره‌ها و شیعیان این کشور را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمیعیت افغانستان عنوان کرده است که این مداخله و نشر آمار نامعتبر با واکنش شدید مقامات دولتی، احزاب و سیاست‌مداران افغان روبرو شده است.

«محمد سرور دانش» در نشستی در کابل  گزارش وزارت خارجه آمریکا را غیرواقعی دانست و گفت: این رقم، میزان واقعی جمعیت هزاره و شیعه افغانستان را بازتاب نمی‌دهد.اطلاعات و آمار غیرقابل اعتماد همیشه در افغانستان مشکل‌ساز بوده است.

 چندی پیش نیز سازمان سیا آمریکا در گزارش مجعولی، فارسی را زبانی خوانده بود که تنها در شمال افغانستان ترویج دارد.

عبدالطیف نظری آگاه روابط بین‌الملل و سیاست‌مدار افغان ، انتشار این گونه گزارش ها را رویکرد نژادپرستانه و حذفی در وزارت خارجه آمریکا خوانده است. وی تاکید کرد که علاوه بر هزاره‌ها، قزلباش‌ها، بیات‌ها و عده‌ای از تاجیک‌ها و پشتون‌ها نیز شیعه مذهب هستند.

حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری «محمدکریم خلیلی» با صدور اعلامیه‌ای به انتشار این گزارش نادرست وزارت خارجه آمریکا، واکنش نشان داده است.

خلیلی  دراین زمینه نوشت: در کشوری که متاسفانه هیچ سرشماری دقیق و علمی در آن صورت نگرفته است، نباید منابع بیرونی از چگونگی ترکیب اجتماعی آن، آمار و ارقام بدهد و گزارش‌های سلیقه‌ای را در این مورد تصدیق و تایید کند.

«عبدالقیوم سجادی» نماینده استان غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان هم در واکنش به این گزارش آمریکا آن را غیرواقع‌بینانه خوانده و نشر  این گونه مطالب در زمان حساس کنونی را که تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوی بین افغانستانی صلح ادامه دارد، اقدامی غرض آلود و برخلاف وحدت ملی عنوان کرده است.

سجادی  تاکید کرد: این گزارش غیر علمی، ناعادلانه ، سیاسی و غیرواقع‌بینانه است.

علاوه براین حزب حراست اسلامی به رهبری محمداکبری، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمدمحقق و شمار دیگری از احزاب و سیاست‌مداران افغان نیز به این گزارش اعتراض کرده و نشر آن را مغرضانه،غیر واقعی  و با هدف ایجاد نفاق در میان مردم افغانستان خواندند.

کلیدواژه