میزان 22, 1395 15:29 Asia/Kabul
  • دیدار معاون اول رئیس جمهوری افغانستان از فاریاب

عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان دو روز پس از سقوط شهرستان غورماچ استان فاریاب توسط گروه طالبان، برای بررسی دقیق اوضاع امنیتی به این استان رفت.

وی درنشست فرماندهان امنیتی استان های فاریاب , جوزجان و سرپل در شهر شبرغان گفت،با افرادی که از انجام وظایف خود در هر سطحی که باشند تخطی کنند ، برخورد خواهد شد.

دوستم با بیان اینکه به زودی عملیات نظامی علیه مواضع طالبان در شهرستان غورماچ با هدف بازپس گیری این شهر آغاز خواهد شد افزود،پس از پاکسازی غورماچ به قندوز در شمال افغانستان مى رود و تا زمانی که این شهر را از وجود طالبان پاکسازی نکند به کابل برنمی گردد.

سخنان عبدالرشید دوستم درباره برخورد با آندسته از مقامات محلی در افغانستان که از ماموریت های خود تخطی کنند،به سخنان چندی پیش محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور ارتباط دارد.

محمد اشرف غنی پیشتر در واکنش به افزایش خشونت طالبان در مناطق مختلف افغانستان و پیشروی آنان در برخی شهرها گفته بود، مصلحت اندیشی در انتصاب افراد عامل اصلی سقوط قندوز بدست طالبان است.

وی با اشاره به افزایش حملات طالبان به «قندوز»، «هلمند»، «اروزگان» و دیگر مناطق این کشور گفت،حملات این گروه و پیشروی آنان،به دلیل ناتوانی نیروهای افغان نیست، بلکه ناشی از مصلحت اندیشی ها در سپردن وظایف مهم به افراد ناتوان و نالایق بوده است.

کنار هم قرار دادن این سخنان رئیس جمهوری افغانستان و اظهارات جدید معاون اول وی، نشان می دهد که دیدار دوستم از فاریاب و سفر آتی وی به قندوز علاوه بر این که با هدف بررسی دقیق اوضاع امنیتی انجام شده،قرار است نقش فرماندهان و مقامات محلی در شکست های اخیر نیروهای امنیتی و حتی همکاری اجتمالی آنان با طالبان مورد بررسی دقیق تری قرار بگیرد.

به ویژه آنکه چند روز پیش هم شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان ضمن ابراز نگرانی از اوضاع امنیتی در استان های مختلف از جمله قندوز و هلمنداعلام کردند،حضور طالبان در قندوز ناشی از قدرت و توانایی آنان نبوده بلکه معامله های پشت پرده باعث سقوط این شهر شده است.

انتشار این مواضع نمایندگان مجلس افغانستان،موجب شده تا دولت وحدت ملی این کشور مسئله خیانت احتمالی برخی فرماندهان و مقامات محلی در همکاری با طالبان برای تصرف شهرها را با حساسیت بیشتری دنبال کند.

به خصوص آنکه سخنان محمد اشرف غنی هم به طور تلویحی مواضع برخی اعضای مجلس نمایندگان افغانستان درباره تبانی مقامات محلی با طالبان را تایید کرده است.

البته در گذشته هم برخی گزارش ها به رئیس جمهوری افغانستان ارائه شده بود که نشان میداد برخی مقامات محلی روند تامین امنیت را مختل کرده وبه احتمال زیاد آنان با طالبان همکاری می کنند.

بنابراین سفر ژنرال عبدالرشید دوستم به فاریاب و پس از آن به قندوز می تواند از جعبه سیاه پیشروی های طالبان و واگذاری بدون مقاومت پایگاه های ارتش افغانستان به اعضای این گروه در برخی مناطق دراین دو استان،رمز گشایی کند.

این احتمال مطرح است که پس از پایان ارزیابی های دوستم ،برخی مقامات و فرماندهان محلی به دلیل همکاری احتمالی باطالبان ضمن عزل از موقعیت خود،محاکمه شوند.

 

کلیدواژه