سرطان 06, 1399 12:45 Asia/Kabul
  • غنی: با وجود کاهش خشونت تلفات نظامیان و مردم افغانستان بسیار بالاست

رئیس جمهور افغانستان گفت که هر چند خشونت‌ها کاهش یافته، ولی هنوز هم نبرد طالبان از افراد غیرنظامی و نظامیان افغانستان قربانی می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس،  «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در یک گفت‌وگو با نهاد غیرانتفاعی تد(TED) گفته که هر چند خشونت‌ها کاهش یافته، ولی هنوز هم نبرد طالبان از افراد غیرنظامی و نظامیان افغانستان قربانی می‌گیرد.

وی افزود: طالبان بخشی از مردم افغانستان هستند و نمی‌شود آنها را نادیده گرفت.

رئیس جمهور افغانستان با تاکید بر ضرورت مذاکرات مستقیم صلح با طالبان گفت که آن گروه باید بپذیرد که بدون خواست مردم افغانستان نمی‌تواند کاری انجام دهد و از اینرو به گفتۀ وی باید راه حل سیاسی جستجو شود.

غنی گفته است که با وجود کاهش جنگ‌های شدید؛ رقم قربانیان هنوز هم خیلی بالا است. او گفت: «به صورت متوسط هر روز تلفات نظامیان افغان ۳۰ تا ۳۵ و مجموع تلفات روزانه به ۷۰ نفر می‌رسد»

وی خاطر نشان کرد: روند آزادی زندانیان طالبان از بند حکومت و اسیران حکومتی از قید طالبان به پیش می‌رود و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای مستقیم به زودی آغاز شود.

رئیس جمهور افغانستان در این گفت‌وگو از پیامدهای خروج عجولانۀ نظامیان آمریکایی از افغانستان هشدار داد و گفت که با توجه به تهدید تروریسم، ایالات متحده باید متوجه باشد که خروج نظامیان این کشور از افغانستان چه پیامدهایی برای آن کشور خواهد داشت.

غنی تاکید کرد که افغانستان هیچ ملاحظه‌ای در مورد تصمیم ایالات متحده در این زمینه ندارد، اما گفت که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سیستماتیک باشد؛ نه عجولانه.

براساس توافقنامه آمریکا – طالبان، واشنگتن باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند شمار نیروهای خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش داده و در جریان ۱۴ ماه پس از این توافق، تمام نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.

رییس جمهور غنی با اشاره به اینکه نیروهای ویژۀ کشور در سطح منطقه دومین جایگاه را دارد و نیروی هوایی افغان نیز سه برابر شده است، گفت که افغان‌ها توانایی تامین امنیت شان را دارند.

با اینحال، غنی هشدار داد که خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان قبل از زمان تعیین‌شده و امضای توافق صلح میان حکومت و طالبان، روی روند گفت‌وگوهای صلح تاثیر خواهد گذاشت.

کلیدواژه