سرطان 08, 1399 13:10 Asia/Kabul
  • بیمارستان 100 تختخوابی مخصوص بیماران کرونایی در هرات آغاز به‌کار کرد
    بیمارستان 100 تختخوابی مخصوص بیماران کرونایی در هرات آغاز به‌کار کرد

سخنگوی اداره بهداشت هرات گفت: پس از 3 ماه از احداث بیمارستان کووید 19 کازرگاه برای درمان بیماران وخیم در این مرکز حالا با حمایت نهاد خارجی پزشکان بدون مرز آماده پذیرش بیماران است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از گذشت 3 ماه از احداث بیمارستان مخصوص بیماران کرونایی در هرات اما فعالیت این بیمارستان به دلیل نبود تجهیزات و امکانات متوقف شده بود و این روند سبب اعتراضات گسترده فعالین مدنی و شورای ولایتی هرات شده بود اما حالا با حضور نهاد خارجی پزشکان بدون مرز این بیمارستان تجهیز و فعالیت خود را آغاز کرد.

محمد رفیق شیرزی سخنگوی اداره بهداشت هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: با رایزنی اداره بهداشت هرات و تلاش‌های وزارت بهداشت افغانستان، نهاد خارجی پزشکان بدون مرز دوهفته پیش توافق نامه حمایت و تجهیز کردن بیمارستان کووید 19 کازرگاه را با وزارت بهداشت به امضا رساند و حالا این مرکز درمانی با تجهیزات استاندارد و امکانات کافی آغاز به فعالیت کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در یک هفته گذشته شمار افراد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی مخصوص کرونایی‌ها کاهش یافته اما هنوز هم در هرات افراد مشکوک حضور داشته و روزانه به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مراجعه می‌کنند و توسعه عرضه خدمات در هرات الزامی بوده و اداره بهداشت هرات نیز تلاش دارد تا با جذب کمک‌های خارجی و حمایت نهادهای همکار وضعیت کرونا در هرات را کنترل کند.

از سوی دیگر کلرسنفلیپو مسوول پروژه حمایت و عرضه خدمات درمانی  پزشکان بدون مرز در بیمارستان کووید 19 کازرگاه گفت: در حال حاضر در این مرکز درمانی 32 تختخواب با مجهزترین دستگاه‌های تنفسی و امکانات آماده پذیرش بیماران حاد تنفسی است و تنها بیمارانی که دارای علائم وخیم تنفسی هستند و از سوی اداره بهداشت هرات به آنها معرفی می‌شوند در این مرکز مراقبت و درمان می‌شوند.

وی همچنین گفت: نهاد پزشکان بودن مرز یک نهاد بی طرف بوده و در راستای عرضه خدمات بهداشتی فعالیت می‌کند و از آغاز فعالیت در افغانستان در بخش‌های درمان کودکان سوءتغذیه، ارائه امکانات و خدمات در بیمارستان‌ها، کمک رسانی به آوارگان داخلی خدمات رسانی کرده است.

وی ادامه داد: نهاد پزشکان بدون مرز در افغانستان 38.2 میلیون دلار را برای عرضه خدمات بهداشتی به مصرف رسانده است و در ولایت های خوست، لشکرگاه، قندهار، هلمند،کابل و هرات نیز این خدمات تاکنون ارائه شده است.

سید عبدالوحید قتالی والی هرات نیز در این مورد گفت: با حمایت نهادهای خارجی از مراکز درمانی آن هم در بحران کرونا در هرات نیمی از چالش‌های مبارزه با کرونا حل خواهد شد و از سوی دیگر با تجهیز شدن مراکز درمانی آن هم با دستگاه‌های مدرن و تجهیزات کامل کیفیت عرضه خدمات به بیماران بهتر خواهد شد.

وی بیان داشت که در گام نخست 32 تختخواب با دستگاه های مدرن تنفسی آماده پذیرش است و در صورت نیاز این تجهیزات و پذیرش بیماران افزایش خواهد یافت.

مهدی حدید عضو شورای ولایتی هرات تاکید کرد که پس از گذشت 3 ماه از احداث بیمارستان کووید 19 کازرگاه که به دلیل نبود تجهیزات مسدود مانده بود و به دلیل افزایش افراد مبتلا  به کرونا بارها دادخواهی‌های گسترده صورت گرفت تا امکانات و مراکز درمانی گسترش یابد که این دادخواهی از سوی حکومت با کندی توجه شده و نیاز است تا حکومت برای مبارزه درست با بحران کرونا خواسته های اداره بهداشت هرات را رفع سازد.

گفتنی است که مسوولان اداره بهداشت هرات با اینکه یک هفته پیش اعلام کرده بودند شمار افراد مبتلا به کرونا در هرات کاهش یافته است اما تاکید دارند که هنوز هم شمار افراد مشکوک که به مراکز درمانی دولتی و خصوصی مراجعه می‌کنند کاهش نیافته است و نیاز است تا حکومت تجهیزات کافی را به هرات ارسال کند تا در صورت افزایش دوباره امار اداره بهداشت توانایی مهار این بحران را داشته باشد.

کلیدواژه