سرطان 09, 1399 09:29 Asia/Kabul
  • خسارت یک میلیون خانواده براثر حوادث طبیعی در افغانستان

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان گفت: در سال گذشته تاکنون در افغانستان به دلیل رخ دادن حوادث طبیعی یک میلیون و 300 هزار خانواده خسارات جانی و مالی دیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «غلام بهاالدین جیلانی» وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی در سفر به هرات و بررسی وضعیت خانواده‌های آسیب‌ دیده براثر حوادث طبیعی در نشست خبری در مقر ولایت هرات گفت: در سال گذشته شمسی پس از جاری شدن سیلاب و دیگر حوادث طبیعی در افغانستان  یک میلیون و 300 هزار خانواده آسیب دیدند. 

وی افزود: به دلیل تخریب جنگل‌ها و قطع درختان از سوی افراد مختلف بخصوص گروه های مخالف مسلح دولت و طالبان، غصب زمینهای کنار رودخانه‌ها از سوی گروه های مافیایی حوادث طبیعی بیشتر از ولایت‌های دیگر افغانستان در هرات و دیگر ولایات حوزه غرب رخ داده است.

جیلانی تاکید کرد: جنگ‌های جاری در افغانستان و حاکمیت طالبان در مناطق مختلف ولایات افغانستان، قطع درختان، تخریب جنگل ها و عدم آگاهی طرف‌های مختلف سبب شده است تا بسترهای مهم رودخانه‌ای و مناطق سبز تخریب شود و خسارات حوادث طبیعی هر سال افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: وزارت رسیدگی به حوادث در افغانستان اما در برنامه های تازه خود برای کاهش خسارات تیم‌های امدادی را ایجاد کرده  تا در راستای کاهش خطر و تخریب بیشتر نیز گام های موثری بردارند و از سوی دیگر نیز تلاش داریم تا با جذب کمک های نهادهای خارجی روند کمک رسانی را به خانواده های نیازمند آغاز کنیم.

وزیر رسیدگی به حوادث غیرمترقبه ادامه داد: از آغاز سال تاکنون وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی در افغانستان روند کمک رسانی خود را به خانواده های نیازمند آغاز کرده است و تاکنون از میان 750 هزار خانواده نیازمند به 650 هزار خانواده کمک‌های غذایی و غیرغذایی را انتقال داده است.

وی بیان داشت که  در ولایت هرات یک هزار و 300  تن گندم ذخیره شده وجود دارد که قرار است تا در گام نخست هزار تن گندم بین نیازمندان توزیع شود.

از سوی دیگر نیز سید عبدالوحید قتالی والی هرات در این مورد گفت: همه ساله با رسیدن فصل زمستان و جاری شدن سیلاب خساراتی به شهروندان وارد می‌شود که در این میان بیشترین خسارت را خانواده‌های روستایی دیده اند و نیاز است تا بیشتر از گذشته مناطق تحت خطر را بررسی و مصئون بسازیم.

وی تاکید کرد: کار ادارات مربوطه در مناطق مختلف برای مبارزه با غضب زمین و تخریب جنگل ها اغاز شده است و تا پایان سال جاری این مناطق از تعرض گروه ها در امان خواهدماند.

والی هرات گفت: با توافقی که میان اداره محلی هرات و وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی صورت گرفته است قراراست تا برای مهار حوادث طبیعی در روستاها 5 تن به گونه رضاکار جذب شوند و مناطق اسیب پذیر را شناسایی کنند و به گونه مستقیم با وزارت و اداره مربوطه در تماس باشند تا به زودترین فرصت مشکلاتی که سبب واردشدن خسارات به خانواده ها میشود رفع شود.

کلیدواژه