سرطان 09, 1399 10:08 Asia/Kabul
  • ارسال محموله ترانزیتی از بندر چابهار ایران به هند

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ایران از ارسال یک محموله ترانزیتی از بندر چابهار به هند برای نخستین بار در راستای توافق سه جانبه هند، افغانستان و ایران خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «بهروز آقایی» مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ایران روز سه‌شنبه تصریح کرد: کشتی کانتینربر تعداد 30 دستگاه کانتینر یخچالی و 9 دستگاه کانتینر معمولی که همه آنها حاوی محموله‌های ترانزیتی از مبدا افغانستان به مقصد بنادر موندرا Mundra و ناواشیوا Nheva sheva بودند، بارگیری و به همراه 28 دستگاه کانتینر خالی به هند ارسال شد.

آقایی افزود: همچنین 14 کشتی اختصاصی در 2 سال اخیر برای حمل کالای اساسی افغانستان به بندر چابهار وارد شده که تنها 5 کشتی حامل گندم اهدایی دولت هند به افغانستان در سه ماه گذشته وارد بندر چابهار شده است.

بندر چابهار در جنوب شرق ایران با توجه به تخفیف‌های در نظر گرفته شده، ارزانترین و با صرفه‌ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می‌شود.

این بندر در استان سیستان و بلوچستان، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد.

بندر چابهار به‌ سبب موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی همچون افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب‌های آزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کلیدواژه