آغاز ماه انسجام، طرح و دیدگاه‌های اقتصادی پسا کرونا در هرات
(last modified 1399-04-11T09:12:43+00:00 )
سرطان 11, 1399 13:42 Asia/Kabul

رئیس جمهور افغانستان دستور داده است تا کمیته‌های انسجام، طرح و برنامه‌های اقتصادی پسا کرونا در افغانستان ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در نخستین اقدام جلسه کارگروه مشترک پیشکسوتان تجارت و سرمایه‌گذاری، اساتید دانشگاه و برنامه ریزان اقتصادی در هرات برگزار شد تا فراز و فرودهای صنعت، تولید، تجارت و سرمایه گذاری در هرات بررسی شود و طرح‌ها و دیدگاه ها به منظور توسعه تجارت و صنعت در این ولایت که به عنوان قطب اقتصادی افغانستان شناخته می‌شود تهیه گردد.

 حمیدالله خادم رئیس اتاق‌های صنعت و معدن ولایت هرات که مسئولیت گروه اقتصادی ماه انسجام هرات را بر عهده دارد، با بیان اینکه از آغازین روزهای شیوع کرونا در این ولایت مشکلات اقتصادی بی‌شماری نیز بر مردم وارد شده، تصریح کرد:‌ برای جبران خسارت و تلاش برای ادامه کارهای اقتصادی نیاز است تا طرح و دیدگاه‌های متفاوتی ارائه شود و به منظور اجرایی شدن  به دفتر ریاست جمهوری فرستاده شود.

وی با بیان اینکه سکتور تجارت و صنعت از هر لحظه ممکن برای هر چه بهتر شدن وضعیت کار و اشتغالزایی در هرات باید بهره ببرد، اظهار داشت:هرات ظرفیت رشد اقتصادی زیادی دارد که اگر به آن توجه شود، پیشرفت‌های زیادی در این زمینه بوجود خواهد آمد.

رئیس اتاق صنعت و معدن ولایت هرات گفت:‌ این اداره در تلاش است تا بازار بهتری برای صادرات محصولات زراعتی افغانستان در خارج از کشور ایجاد کند.

خادم تصریح کرد: وقتی بازار صنایع داخلی و محصولات تجارتی افغانستان در بیرون کشور ایجاد شود ، اموال صادراتی افغانستان به خوبی مدیریت می‌شود و هم زمینه‌های اشتغال بیشتر خواهد شد.

 رییس اداره‌ی معادن و صنایع  هم چنین گفت: دولت افغانستان برای اجرایی ساختن این طرح باید صلاحیت را به اداره‌ی محلی بسپارد تا برای اجرایی شدن آن، دست حکومت محلی باز باشد.

در همین حال تحلیل‌گران امور اقتصادی بر این باورند که به دلیل بی توجهی دولت به ولایت‌های دور افتاده‌ای مثل هرات  و تمرکز گرایی در دولت افغانستان، اجرایی شدن طرح‌های بلند مدت اقتصادی امکان پذیر نیست.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش محمدی از هرات:

کلیدواژه