افغانستان و هند پنج تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
(last modified 1399-04-15T10:37:33+00:00 )
سرطان 15, 1399 15:07 Asia/Kabul
  • افغانستان و هند پنج تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

پنج تفاهم‌نامه در حوزه‌های آموزش و پرورش و تحصیلات عالی روز یک‌شنبه، پانزدهم سرطان، بین افغانستان و هند در کابل امضا شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این تفاهم‌نامه‌ها مربوط به پنج پروژه‌ای است که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی با کمک مالی هند در ولایات بدخشان، خوست، فراه و کاپیسا انجام شود.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد، در نشست مشترک خبری با وینی کمار، سفیر هند در کابل، سرپرست وزارت تحصیلات عالی و معاون مالی و اداری وزارت آموزش و پرورش گفت که طبق این تفاهم‌نامه‌ها قرار است با کمک مالی ۲.۶ میلیون دلاری هند به افغانستان2 مدرسه در بدخشان، یک باب مدرسه در مرکز خوست، ساختمان تدریسی موسسه تحصیلات عالی فراه و جاده‌های داخل دانشگاه دولتی البیرونی در کاپیسا اعمار شود.

به گفته مستور، این پنج پروژه از جمله آخرین پروژه‌هایی است که زیر عنوان «پروژه‌های توسعه با تاثیرات بلند اجتماعی» در سه مرحله با کمک مالی هند در ۳۴ ولایت افغانستان اجرا می‌شود.

وی هزینه مجموعی این برنامه را ۱۲۰ میلیون دلار اعلام کرد که با کمک آن از سوی هند تا پایان ۲۰۲۱ باید در سراسر افغانستان ۵۸۷ پروژه کوچک با تاثیرات بلند اجتماعی اجرا و به بهره‌برداری سپرده شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد که از مجموع این پروژه‌ها تاکنون ۴۲۷ پروژه آن به بهرداری سپرده شده است و کار اجرای ۱۰۴ پروژه آن در جریان است و هفت پروژه دیگر آن هم در مرحله امضا قرار دارد.

به گفته مستور، این پروژه‌ها تا پایان ماه جوزای امسال ۹۰ میلیون دلار هزینه برداشته است.

وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد که با پایان مرحله سوم این پروژه‌ها تا دسامبر ۲۰۲۱ مرحله چهارم آن نیز آعاز شود.

وی بودجه مرحله چهارم را ۸۰ میلیون دلار اعلام کرد که از سوی دولت هند به افغانستان کمک می‌شود.

وینی کمار، سفیر هند در کابل، اعلام کرد که کشورش در دو دهه گذشته سه میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است، به گفته او، بیش‌تر این کمک‌ها در بخش‌های بازسازی و پروژه‌های کوچک با تاثیرگذاری بلند اجتماعی بوده است که شمار آن به ۴۰۰ پروژه می‌رسد.

 

کلیدواژه