سرطان 17, 1399 00:01 Asia/Kabul
  • قدردانی رئیس جمهوری افغانستان از ایران و کشور‌های منطقه
    قدردانی رئیس جمهوری افغانستان از ایران و کشور‌های منطقه

رئیس جمهوری افغانستان از ایران و چند کشور منطقه به دلیل باز نگهداشتن مرز‌های ترانزیتی خود قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ، رئیس جمهوری افغانستان عصر دوشنبه در مراسم افتتاح نشست مشورتی کشور‌های منطقه و همسایه که به صورت ویدیویی برگزار شد، از کشور‌های منطقه به ویژه ایران، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان، هند و ترکیه که مرز‌های تجاری خود را برای ترانزیت و ورود کالا به افغانستان در ایام شیوع ویروس کرونا باز نگهداشته بودند، قدردانی کرد.

اشرف غنی افزود: این اقدام باعث شد افغانستان با کمبود مواد اولیه (در شرایط کرونا) روبرو نشود و این نمونه همکاری خوب تجارتی است.

وی تصریح کرد: اگر صلح در افغانستان برقرار شود، کشور‌های منطقه دو درصد رشد اقتصادی بیشتر خواهند داشت. وی با اشاره به تهدید‌ها و خطر‌ها در برابر صلح گفت: اگر طالبان به جنگ ادامه دهد، روند صلح افغانستان با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد.

اشرف غنی گفت: همه کشور‌های منطقه با تهدید تروریسم، شبکه‌های جرمی و افراط گرایی مواجه هستند و لازم است همه در کنار هم باشیم.

وی افزود: ما ظرفیت و اراده سیاسی داریم که به جنگ پایان دهیم و برای طالبان یک راه حل سیاسی را ارائه کردیم تا از خشونت دست بکشند.

رئیس جمهور افغانستان گفت: اجماع منطقه و همسایه‌ها، افغانستان را کمک خواهد کرد تا به اهداف صلح خود برسد.

اشرف غنی افزود: حمایت منطقه از یک نظام مردم سالار در افغانستان، همکاری‌های منطقه‌ای را مستحکم‌تر خواهد کرد و به مردم ما فرصت خواهد داد تا از منابع کشور خود نه تنها برای رشد اقتصادی افغانستان، بلکه برای منطقه استفاده کنند.

نشست مشورتی بیست کشور منطقه، همسایه و سازمان‌های جهانی به صورت ویدئویی عصر دوشنبه در کابل برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای برقراری صلح در افغانستان اعلام شده است.

کلیدواژه